Vad innebär internationell rätt?

Hej!

1. Brukar man dela upp den internationella rätten i olika delar och i så fall hur?

2. Vad gör Europadomstolen och vilka fall tas upp där?

3. Vad innebär den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna?

4. Vad gör den Internationella domstolen i Haag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du har flera frågor tänker jag att jag delar upp varje fråga så den får en egen rubrik så att du enkelt kan följa vad som gäller.

Generellt kan först nämnas att internationell rätt kan ses som en sammanfattning av regler som gäller mellan stater som har olika rättssystem.

Internationell rätt brukar delas upp i två delar?

Det stämmer! Dessa benämns folkrätten och den internationella privaträtten. Folkrätten behandlar de offentliga rättigheterna (alltså rättigheterna mellan stater) medan privaträtten behandlar de privata rättigheterna (rättigheterna mellan enskilda individer som bygger på lagstiftning och rättspraxis i varje berört land).

Vad gör Europadomstolen? Vilka fall tas upp där?

Syftet med Europadomstolen är att behandla tvister och brott mot den Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna (EKMR). EKMR innehåller en rad olika artiklar som stadgar viktiga principer om de mänskliga rättigheterna. Fallen som tas upp är helt enkelt eventuella brott mot dessa artiklar som länder kan antas ha gjort.

Även om Europadomstolen inte ska ses som en högre instans i förhållande till nationella domstolar så ska dess domar ses som något som länderna måste anpassa sin lagstiftning till så att de inte bryter mot de mänskliga rättigheterna som stadgats fler gånger. Europadomstolen kan även utdela skadestånd till länder.

Vad är innebörden av den allmänna förklaringen av de mänskliga rättigheterna?

Grundtanken med de mänskliga rättigheterna är de slår fast att alla människor, oavsett land, hudfärg, kultur eller ursprung är födda som fria individer vilka ska ges samma värde och rättigheter.

Vad gör den internationella domstolen i Haag?

Den avgör rättstvister som länder fört fram samt att avger rådgivande juridiska yttranden på begäran av internationella myndigheter och organ.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare