Vad innebär fusk på en examination?

Hej,

Jag är orolig om ett visst agerande från min sida under gymnasiet kan betraktas som fusk eller inte. Eftersom jag är en f.d. gymnasieelev, och då inga påföljder för ett regelbrott kan ske längre, har jag inte lyckats få någon klarhet i om jag gjorde fel eller inte. Jag har försökt att kontakta såväl min lärare samt rektor på min gymnasieskola men ingen vill granska det hela närmare. Förhoppningsvis kan ni på Lawline uppbringa mer klarhet i mitt dilemma.

Vi fick till uppgift att välja ut en bok att läsa i kursen Engelska 7, i tredje ring, för att sedan skriva en bokrecension om verket. Jag var alldeles för ambitiös och valde ut en alldeles för omfattande bok på 600 sidor, och jag lyckades aldrig läsa klart innan det var dags att skriva bokrecension. I min desperation, dagen innan vi skulle skriva recensionen, valde jag att läsa på om bokens handling och dess teman på webbsajten Sparknotes och skriva ner ett par anteckningar.

Recensionen skrevs i klassrummet för hand med papper och penna. Jag kan inte minnas om vi fick använda några hjälpmedel, antagligen inte men jag kan inte svära på det.

Summa summarum, eftersom jag skrev recensionen för hand i klassrummet, precis som vid en provsituation, utifrån de kunskaper jag hade fått från det jag hade hunnit läsa i boken och på Internet, låter det här som en form av regelbrott som vilseledande/fusk?

Allt gott,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om du har fuskat på ett examinationsmoment under gymnasiet genom att läsa om boken på internet.

Enligt (10 kap. 1§ högskoleförordningen) får disciplinära åtgärder vidtas mot studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas.

Detta innebär att det endast är examinationsmomentet som granskas. Om du har läst boken eller inte är inte det relevanta i bedömningen för om det föreligger fusk eller inte. Om du däremot skulle ta med dig boken och använda den som ett hjälpmedel för att skriva recensionen så är detta att bedöma som fusk.

Du har således ingenting att vara orolig för.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,
Lena FamulakRådgivare