Vad innebär fri förfoganderätt i inbördes testamenten?

Jag och min maka har gemensamt testamente (1984). I det står att den efterlevande har förfoganderätt över kvarlåtenskapen. Hur tolkas detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en make dör görs ofta en bodelning (9:1 ÄktB). Vid en sådan delar man upp den gemensamma egendomen och delar lika mellan den efterlevande maken och den avlidna. Den avlidnas del är dennes kvarlåtenskap och det som blir ett arv till olika arvtagare.

Fri förfoganderätt över kvarlåtenskapen bör tolkas som att den efterlevande maken erhåller hela kvarlåtenskapen och är fri att använda denna med vissa begränsningar. Efterlevande make får exempelvis inte testamentera bort egendom hen förvärvat med fri förfoganderätt eller ge bort en gåva av stort ekonomiskt värde.

Om den avlidne har särkullbarn, dvs barn från tidigare förhållanden, har dessa rätt att få ut sin laglott trots att testamentet säger att efterlevande maken ska ärva allt (7:1 ÄB). Efterlevande make har rätt att få de gemensamma barnens egentliga arv, och barnen får efterarvsrätt när den sista maken avlider (3:2 första stycket ÄB).

Fri förfoganderätt över kvarlåtenskapen innebär alltså att efterlevande make har rätt till hela kvarlåtenskapen med undantag för särkullbarns rätt att få ut sin laglott. Det innebär även att efterlevande make inte får ge eller testamentera bort egendomen hen erhållit med fri förfoganderätt, men använda och bruka den på andra sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare