Vad innebär försörjningskravet?

Jag och min fästman (amerikansk medborgare) har ansökt om uppehållstillstånd gällande anknytning och fick avslag på vår ansökan då de räknade ut att min ekonomi ej är tillräcklig. Det rör sig om en summa på ca 3000kr som fattas. Jag är egen företagare och de har räknat ut en medellön på 2017 års bokslut.

Är det möjligt att överklaga och kunna redovisa 3000kr via något i stil med en borgensman? Min mor skulle vara beredd att göra detta. Kan man göra det som en form av arvsförskott eller liknande för att få det giltigt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär försörjningskravet?
Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön. Hur mycket inkomst man måste få för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är, men om man utgår från att ni två sammanbor utan barn är normalbeloppet 7952 kronor för ett sammanlevande par efter avdragen boendekostnad. För att ge detta ett exempel: Om din boendekostnad är 5000 kr, betyder det att inkomsten måste vara 7952 kr + 5000 kr. Du måste alltså utgå från att du har tillräckligt stor inkomst för er båda två.

Det nämns även att en tillräcklig förmögenhet kan täcka försörjningskravet. Dock finns det inte tydliga riktlinjer för hur mycket förmögenhet man ska ha och det är därför svårt att göra en tydlig avvägning om din förmögenhet täcker kravet eller ej. Detta är en bedömning som görs i det enskilda fallet.
Hur mycket förmögenhet måste man ha för att uppnå försörjningskravet?
Vad som är tillräcklig förmögenhet är något som bedöms i det enskilda fallet. Det finns dock ett rättsfall i MIG 2017:8 där ett äldre par inte uppfyllde försörjningskravet trots att de drygt hade 2 miljoner kronor i förmögenhet, hyresintäkter och en liten pension. Dock bör det observeras att detta handlar om just deras förhållande. I deras fall hade de ej visat exempelvis hur mycket skulder de hade eller hur deras övriga ekonomiska förhållanden såg ut. Det är helt enkelt en individuell bedömning om hur mycket förmögenhet man måste ha för att uppnå kravet och jag kan därför inte svara på den frågan.

Det som är kravet är alltså att det antingen ska vara arbetsrelaterade inkomster eller att du ska ha en tillräcklig förmögenhet. Det räcker alltså inte att redovisa annan inkomst så som arv. Det finns inte heller någon reglering som tillåter borgensman. För att uppnå försörjningskravet krävs att de arbetsrelaterade inkomsterna ökar.

Jag hoppas det gav svar på din fråga.

Caroline LarssonRådgivare