FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt27/11/2018

Vad innebär dubbel bosättning?

vad innebär dubbel bosättning ? Tillhör man tex hälsocentral på två ställen ? Var skattar man ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i inkomstskattelagen (IL) och avslutas med ett exempel som illustrerar hur reglerna om dubbel bosättning fungerar.

Vad innebär dubbel bosättning?

Begreppet dubbel bosättning används vanligtvis för att beskriva en situation då en arbetstagare flyttar till en ny bostadsort på grund av sitt arbete men samtidigt behåller sin gamla bostad som boende åt sig själv eller sin familj. Vid dubbel bosättning har arbetstagaren har enligt 12 kap. 19 § IL rätt till skatteavdrag för ökade levnadskostnader. Två typer av avdrag medges:

1. Mat och andra liknande småutgifter under den första månaden som arbetstagaren vistas på den nya bosättningsorten.

2. Den boendekostnad, exempelvis för hyra och el, som den nya bostaden medför under de två första åren som arbetstagaren vistas på den nya bosättningsorten.

Tillhör arbetstagaren två olika hälsocentraler?

Arbetstagaren torde ha möjlighet att välja vilken hälsocentral vederbörande ska tillhöra; detta påverkar inte bedömningen av om dubbel bosättning föreligger.

Vart skattar arbetstagaren?

Arbetstagaren beskattas enligt 65 kap. 3 § IL för tjänsteinkomster i den kommun där vederbörande var folkbokförd den 1 november året före beskattningsåret.

Sammanfattande exempel

En arbetstagare från Uppsala påbörjar ny anställning i Örebro under januari 2018. Arbetstagaren veckopendlar och har därför fått tillträde till en hyresrätt i Örebro i vilken vederbörande övernattar mellan måndag-fredag. Dubbel bosättning föreligger. Vederbörande kommer fortfarande beskattas för sina tjänsteinkomster i Uppsala kommun eftersom arbetstagaren var folkbokförd där den 1 november 2017. Arbetstagarens skatt får minskas med kostnader för måltid och andra småutgifter för måndagar-fredagar under januari 2018. Dessutom minskas skatten under 2018-2019 med kostnader för hyresrätten i Örebro.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare