FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/06/2018

Vad innebär det om taxeringsvärdet för ett hus är lägre än marknadsvärdet?

Hej! Jag och min sambo köpte ett fritidshus för 420 000 kronor via Fastighetsbyrån för drygt 1,5 år sedan, men av någon anledning har Skatteverkets taxeringsvärde varit 149 000 kronor ända sedan köpet. Mäklaren uppger dock att värdet på huset är i nivå med vad vi betalade, så det verkar ha blivit något fel hos Skatteverket. Eventuellt kommer vi inom kort att sälja huset och jag undrar nu om vi borde korrigera taxeringsvärdet hos Skatteverket? Alltså om dagens (felaktiga) taxeringsvärde på vårt hus kommer att påverka en eventuell vinst vid en försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Taxeringsvärde är inte samma som det faktiska marknadsvärdet för fastigheten. Skatteverkets taxering baseras på försäljningar i området två år tidigare, och ska motsvara 75% av det sannolika marknadsvärdet för två år sedan i värdeområdet. Du kan läsa mer på skatteverkets vägledning om taxeringsvärde.

Om det finns särskild anledning till att justera taxeringsvärdet får du själv begära det hos skatteverket, skatteverket gör dock en justering automatiskt var tredje år, och senaste taxeringen för småhus var 2018. Notera att taxeringen 2018 bygger på försäljningspriser 2016. Det kan även noteras är att taxeringsvärdet inte är ett hinder i sig för att sälja huset till ett högre belopp, utan snarare ligger till grund för andra saker som fastighetsavgiften.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare