Vad innebär det i praktiken att man i samboavtal skrivit att bostaden inte ska bli föremål för bodelning?

I min och min sambos samboavtal så står det att vår gemensamma bostad ej skall bli föremål för bodelning både vad gäller mig och min sambo. Jag har betalat kontantinsatsen på bostaden vilket det finns ett skuldebrev för. Vad innebär detta i praktiken?

Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänkte först berätta allmänt om samboavtal för att sedan besvara din fråga.

Om samboavtal
Regler om sambor finns i sambolagen.

Om du och din sambo skaffar bostad och bohag(till exempel möbler, elektronikprylar, husgeråd) för gemensamt bruk säger sambolagen att värdet av detta ska delas lika (50/50) om ni separerar och någon av samborna begär bodelning. Saker ni inte behöver dela lika är allt som inte är bostad och bohag, som exempel kan nämnas pengar på banken och bilen.

Med ett samboavtal kan sambor avtala bort sambolagens regler om likadelning och själva komma överens om hur bostaden och bohaget ska fördelas vid en separation. Den ena sambon kanske har köpt bostaden själv och vill därför inte att värdet ska delas lika vid en eventuell separation. Då kan samborna upprätta ett samboavtal som säger att bostaden ska tillfalla sambon som köpt den.

Syftet med samboavtal är alltså att avtala bort sambolagens regler om likadelning för att istället komma överens om hur bostad och bohag ska fördelas.

Vad innebär det i praktiken att ni skrivit i samboavtalet att bostaden ej ska bli föremål för bodelning?
I praktiken innebär detta att ni kommit överens om att ni själva ska bestämma hur bostadens värde ska delas upp mellan er vid en separation och behöver inte ta hänsyn till sambolagens regler om likadelning.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare