Vad innebär det fria vårdvalet för patienters rättigheter?

Det svenska vårdvalssystemet innebär att patienter är fria att söka öppen vård hos i princip vilken vårdgivare som helst, var som helst i landet, förutsatt att det är en landstingsfinansierad vårdgivare auktoriserad av en vårdhuvudman. Vårdgivare får inte neka till att ta emot någon patient.

Patienten kan göra sitt val bland tillgängliga vårdgivare i s.k. vårdvalsböcker. Patienten väljer valbar vårdgivare som får ersättning (kapitering) för varje patient som listar sig där. Det går bra att lista sig hos vårdgivare utanför hemlandstinget men det går bara att vara listad hos en vårdgivare åt gången. Däremot kan man ändra sitt vårdval hur många gånger som helst.

Det jag undrar är: ur juridiskt perspektiv, vilka skyldigheter har vårdgivare gentemot de patienter som har listat sig hos vårdgivaren och, omvänt, vilka rättigheter (om några) har vårdgivaren att neka olistade patienter samma service som den som ges till listade patienter?

I praktiken uppmanas patienter att hålla sig till den vårdcentral som de är listade hos. Samtidigt är det, vad jag förstår, inte obligatoriskt att vara listad, vilket i sig är paradoxalt. Dessutom, när jag frågade 1177 om detta så fick jag svaret att vara listad innebär att vårdgivaren tar hand om dig först och olistade patienter senare. I övrigt är listning för patienten mest en fråga om tycke och smak.

Jag får helt enkelt inte ihop de här bitarna. Kan Lawline hjälpa mig reda ut detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga vid svar av din fråga är Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) samt Patientlagen (PtL).

Det fria vårdvalssystemet
Alla landsting och regioner i Sverige är skyldiga att inom primärvården använda sig av det så kallade fria vårdvalssystemet. Detta system innebär en rätt för medborgarna att välja fritt mellan olika vårdgivare inom primärvården. Patienter är med andra ord inte bundna till det landsting där de bor, utan ska ha samma rätt att söka vård i andra landsting i Sverige. Inom övrig hälso- och sjukvård är det däremot frivilligt att införa det fria vårdvalssystemet, 7 kap. 3 § HSL. Primärvården innefattar enligt HSL den hälso- och sjukvårdsverksamhet som ger öppen vård utan avgränsning när det gäller sjukdomar, ålder eller patientgrupper. Den svarar för behovet av sådan grundläggande medicinsk behandling, omvårdnad, förebyggande arbete och rehabilitering som inte kräver sjukhusens medicinska och tekniska resurser eller annan särskild kompetens. Primärvården innefattar alltså inte sluten vård där man läggs in.

Patienters rättigheter
Alla patienter har i och med det fria vårdvalet rätt att söka offentligfinansierad primärvård och även lista sig vid valfri vårdcentral i hela landet, 9 kap. 1 § PtL. Att man som patient är listad vid en primärvårdscentral innebär inte, som 1177 sa, att man har företräde framför den som inte är listad och söker vård. Det som är styrande i frågan är istället alltid att den som är i störst behov av medicinsk vård går först. Sjukhusen menar dock att det ändå är viktigt att lista sig vid en vårdcentral eftersom det underlättar vården mellan individen och primärvården.

Alla patienter har rätt till en vårdgaranti i det landsting som de är folkbokförda i. Vårdgarantin innebär att man som patient är garanterad att få vård inom en viss tid beroende på vad det gäller. Vårdgarantins regler lyder som så att från och med att en patient erbjuds ett besök i vården ska det inte dröja mer än sju dagar innan man får träffa en läkare på en vårdcentral eller 90 dagar för besök på en specialistmottagning, beroende på vad man har för behov, 9 kap. 1 § HSL.

Väljer man som patient att söka öppenvård i ett annat landsting än sitt eget gäller inte längre vårdgarantin och man är inte garanterad vård inom en bestämd tid. Det som avgör hur fort vården kommer ske är patientens medicinska behov. I övrig ska vården ges på samma villkor som de villkor som gäller för de folkbokförda i det sökta landstinget. Detta betyder exempelvis att man betalar lika mycket i patientavgift som alla andra som söker öppenvård. Vårdlandstinget ska även, när det är aktuellt, erbjuda patienter från andra landsting möjlighet att välja behandlingsalternativ enligt 7 kap. 1 § PtL och att få en ny medicinsk bedömning enligt 8 kap. 1 §, dock enbart inom öppenvården. I övrigt ska vården ges på samma villkor som dem som gäller för de egna invånarna. Detta innebär att landstingen inte ska prioritera sina egna invånare framför patienter från andra landsting utan enbart ta hänsyn till de medicinska behov som patienterna har. Att vården ska ges på samma villkor för patienter från ett annat landsting innebär vidare att de ska få möjlighet att välja en fast läkarkontakt och få tillgång till en fast vårdkontakt, 8 kap. 3 § HSL.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis innebär detta att olistade patienter i stort sett har samma rättigheter som de listade patienterna. Den enda egentliga skillnaden är att patienter som söker vård i ett annat landsting inte har rätt till någon vårdgaranti som annars finns automatiskt i det egna landstinget där man är folkbokförd. Påståendet om att listade patienter går före de olistade stämmer inte med tanke på att det är det medicinska behovet som avgör vart i kön man hamnar. Med detta i åtanke kan man fråga sig varför det ens är nödvändigt att lista sig någonstans? Svaret på den frågan är att det dels underlättar vården och vårdcentraler även får ersättning för varje individ som är listad hos dem.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och skulle du ha någon följdfråga kan du höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag till dig.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare