Vad innebär det att vara delägare och skriven på en bostadsrätt?

Hej! Om jag är delägare eller "skriven" på en bostadsrätt betyder det då att jag hyr lägenheten i andra hand om jag bor där?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att vara folkbokförd (det vill säga "skriven") på en adress är indikativt för att du bor på platsen. Det finns dock inget krav på att man måste vara folkbokförd på den platsen man bor (se 6 § folkbokföringslagen). Detta kan du vara både om du hyr en lägenhet i första/andra hand eller om du äger bostaden.

Om du samäger en bostadsrätt med en ytterligare part innebär det inte att du hyr lägenheten i andra hand. Under förutsättningen att du står på köpeavtalet och har erlagt köpeskilling för en viss andel av lägenheten eller möjligen har förvärvat en andel av lägenheten genom gåva, så anses du samäga bostaden med den andra parten. Om du har flyttat in hos någon och ingått en samboförhållande anses du inte heller hyra lägenheten i andra hand av din sambo.

Om du bor i lägenheten och har ingått ett hyresavtal med bostadsrättsinnehavaren så anses du hyra lägenheten i andra hand. Du kan inte anses vara delägare i lägenheten samtidigt som du hyr din egna lägenhet i andra hand.

Att vara skriven har således ingen betydelse för frågan om du hyr lägenheten i första eller andra hand eller om du äger lägenheten. Att vara "skriven" är bara som sagt indikativt för att du bor på platsen. Det innebär således att om du är delägare och är folkbokförd på lägenheten så hyr du inte bostadsrätten i andra hand. Den egentliga konstruktionen av en bostadsrätt är att du köper en andel i bostadsrättsföreningen vilket inkluderar en nyttjanderätt till den specifika lägenheten du bor i. Man brukar generellt säga att man äger sin bostadsrätt.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare