FrågaAVTALSRÄTTGåva06/07/2021

Vad innebär det att bevittna ett gåvobrev?

Hej!

Min flickvän önskar att jag bevittnar ett gåvobrev (bostadsrätt) med min underkskrift och mitt personnr men jag är osäker på vad det innebär att bevittna ett gåvobrev. Har jag några skyldigheter efter att jag har skrivit på och bevittnat gåvobrevet?

Försöker undvika att sätta min underskrift på vad som helst då jag är orolig över vad jag har ha för skyldigheter i framtiden.

Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag säga att det är bra att du är eftertänksam och inte skriver under allt, för mycket riktigt skulle det kunna innebära skyldigheter. Jag vill också förtydliga att det vid gåva av bostadsrätt inte finns något vittneskrav. En giltig gåvohandling behöver enligt 6 kap. 4 § Bostadsrättslagen vara skriftlig och skrivas under av gåvogivaren och gåvotagaren. Gåvohandlingen måste också innehålla uppgifter om den lägenhet som överlåtelsen avser. Även om bevittning inte är ett krav för att gåvohandlingen ska vara juridiskt bindande, så finns det fördelar ur bevissynpunkt. Vid eventuell tvist om gåvan finns det då vittnen som kan intyga gåvans riktighet.

Som svar på din fråga innebär att bevittna ett gåvobrev, att du kan intyga gåvans riktighet. Din bevittning är inte ett krav för att gåvan ska vara juridiskt bindande, men kan vara fördelaktigt vid en eventuell tvist om gåvans riktighet. Vittnena kan då intyga att gåvan har överlåtits på rätt sätt. Du åtar dig inte några egentliga skyldigheter. Men om tvisten skulle gå så långt som till domstol, kan det bli aktuellt att du vittnar i rätten.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare