Vad innebär dessa klausuler i testamentet?

En fråga i ett testamente jag fått till mig, där det står.

Den egendom som testamentstagarna erhåller i arv efter mig liksom avkastningen därav, skall utgöra vederbörandes enskilda egendom. Detsamma skall gälla egendom som träder istället för annan enskild egendom - substitutegendom. Vidare skall egendom som ärves ej vara föremäl för övertaganderätt enligt Äktenskapsbalken eller Sambolagen.

Vad innebär egentligen detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer förklara betydelsen av texten en mening i taget nedan:

"Den egendom som testamentstagare erhåller i arv efter mig liksom avkastningen därav, skall utgöra vederbörandes enskilda egendom"

Den här meningen innebär att den egendom (fysiska saker, pengar, värdepapper, aktier, etc) som arvtagaren ärver ska vara dennes "enskilda egendom".(7 kap 2 § Äktenskapsbalken) Att egendomen ska vara "enskild egendom" innebär att den kommer vara arvtagarens egna egendom och ska inte räknas med vid en eventuell bodelning vid skilsmässa eller arvskifte. Med "avkastning" menas att om den egendomen man ärver medför någon avkastning som till exempel "vinstutbetalningar" så ska även dessa pengar vara enskild egendom.

"Detsamma skall gälla egendom som träder istället för annan enskild egendom - substitutegendom"

Denna meningen betyder att om arvtagaren till exempel ärver en stor summa pengar och sedan använder de pengarna för att köpa ett fritidshus, så ska fritidshuset också vara enskild egendom. Eftersom fritidshuset träder i stället för pengarna som ärvdes som enskild egendom.

"Vidare skall egendom som ärves ej vara föremål för övertaganderätt enligt Äktenskapsbalken eller Sambolagen."

I tex. sambolagen finns det regler som kan ge en sambo rätt vid en separation att överta egendom och/eller en bostad om denne mest behöver den. Även fast bostaden till exempel ägs av den andra sambon.(16 § och 22 § Sambolagen) Men enligt klausulen ovan så kommer den egendomen som ärvs vara skyddad från att övertas från någon annan. Så om någon ärver ett hus med denna klausul i testamentet så kan inte det huset senare övertas av arvtagarens eventuella sambo.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare