FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/04/2018

Vad innebär DDP Incoterms 2010?

Har lämnat in ett anbud till en kommun och fått det.

De skriver i sitt avtal Leveransvillkor DDP Incoterms 2010 ska gälla och lastas av.

Hur tolkar jag det?

Innebär det fraktfritt för köparen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom Incoterms 2010 står säljaren för risken för godset fram till namngiven bestämmelseort och kostnaden för transporten inom både DDP och DAP. Köparen ansvarar däremot för lossningen.

DDP, specifikt, är den leveransklausul som innebär de mest långtgående skyldigheterna för säljaren. DDP betyder att godset levereras förtullat.

Eftersom säljaren bär alla kostnader och risker förenade med att transportera, inklusive tullformaliteter och liknande, behöver inte du som köpare betala frakt.

Hoppas det besvarar din fråga!

Amanda OlssonRådgivare