FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/07/2023

Vad innebär barnkonventionen? Har barn rätt till tolk på förskola?

När blev barnkonventionen svensk lag? Är barnkonventionen en ramlag? Har barn rätt till kostnadsfri tolk på dagis-förskola?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan redogöra för den information och de regler som är relevanta för din frågeställning.

Barnkonventionen blev svensk lag år 2020

Barnkonventionen, formellt lagen om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter antogs av FN:s generalförsamling år 1989. Sverige ratificerade barnkonventionen år 1990. I samband med ratificeringen har fick Sverige en skyldighet att förverkliga barnets rättigheter i enlighet med konventionen genom lagstiftning. Barnkonventionen inkorporerades och blev svensk lag år 2020. Genom inkorporeringen av barnkonventionen förtydligas att rättstillämpare och domstolar i mål och ärenden som rör barn måste beakta barnets rättigheter. Det blir därmed än viktigare att tolka all reglering av gällande barns rätt i ljuset av konventionen, trots att det inte medför omedelbara förändringar i lagar som rör barn.

Barnkonventionen är en ramlag

En ramlag är en typ av lag som på ett generellt sätt innehåller grundläggande värderingar, riktlinjer och principer som inte regleras i detalj utan ställer upp de yttre gränserna, det vill säga ramarna och mål som ska gälla. Exempelvis kan myndigheter och kommuner själva detaljreglera på området så länge de håller sig inom lagens ramar. Barnkonventionen är vad som kan räknas till en ramlag som har som mål att ge alla barn, oavsett bakgrund, rätt att få komma till tals och att få behandlas med respekt.

Behov av tolk kan finnas vid olika tillfällen

Ett barn kan ha rätt till tolk om det:

  • har en hörselnedsättning
  • är döv
  • är dövblind
  • har svårt att prata
  • har svårt att läsa eller skriva
  • inte pratar svenska

Det framgår inte genom din frågeställning vilken typ av tolkstöd du syftar på varför det är svårt att helt besvara din fråga utifrån informationen du angivit.

Generellt gäller att en myndighet ska använda tolk i de fall det behövs för att en person ska kunna tillvarata sin rätt när en myndighet har kontakt med någon som inte kan det svenska språket, har en funktionsnedsättning som på ett allvarligt sätt begränsar personens möjlighet att sa, tala eller höra (13 § förvaltningslagen). Förskolans syfte är att erbjuda barn en trygg omsorg, stimulera barns utveckling och lärande samt att förbereda barn för fortsatt utbildning (8 kap. 2 § skollagen). Vidare gäller att barn som är i behov av fysiskt, psykiskt eller av andra skäl är i behov av särskilt stöd i sin utveckling ska kunna ges detta stöd som just deras speciella behov kräver. Ett barns vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i denna utformning av de särskilda stödinsatser som behovs och det är rektorn/förskolechefen som ska se till att sådant stöd ges till ett barn som har behov av det (8 kap. 9 § skollagen).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare