FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/06/2018

Vad innebär att hyran ska betalas i förskott, vid uppsägning?

Hej! Jag har ett hyreskontrakt med 3 månaders uppsägningstid, jag sa upp mig den 5 april och uppsägningen räknades från 1 maj och hyresvärden sa att mitt kontrakt gäller till 30 juli. Nu vill han ha en hyra sista juli, då för augusti eftersom jag betalar hyra i förskott. Stämmer det? Det känns konstigt att betala hyra för augusti när kontraktet gått ut i juli. Hans argument är att hyran för maj betalades innan uppsägningen började gälla då den betalades i april (efter att jag sagt upp mig).

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att ni har avtalat att du ska betala hyran i förskott som du antyder i frågan.

Utgångspunkten för vad som gäller vid uthyrning är hyreskontraktet, det som är avtalat där är bindande för både dig och din hyresvärd (1 § Avtalslagen). Av den anledningen måste hyreskontraktet tolkas för att besvara din fråga.

Innebörden av förskott

Ett hyreskontrakt har nästan uteslutande till syfte att en part ska betala en viss summa för att få använda egendom under en viss tid. Att hyran betalas i förskott måste således i ditt fall antas innebära att den ska betalas innan varje månad som du ska nyttja egendomen. Att hyran ska betalas i förskott kan alltså inte innebära att du måste betala i slutet av varje månad oavsett om du ska nyttja egendomen den nästkommande månaden eller inte.

Betydelsen av uppsägningen

Uppsägningen innebär att kontraktet ska sluta gälla den 30 juli, vilket ni verkar vara överens om. Det innebär alltså att du inte kommer att få nyttja någon egendom i augusti. Då du ska betala hyra i förskott så har du inget att betala för i slutet av juli, eftersom kontraktet upphör innan augusti.

Det din hyresvärd säger stämmer alltså inte. Du behöver inte betala hyra i slutet juli när du betalar hyra i förskott.

Lycka till med ditt ärende!

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare