Vad innebär äktenskapsförordet?

Hej,

Min pappa är gift (ej min mamma) och har skrivit under ett äktenskapsförord (år 2018) där "den tillhörande fastigheten ska vara hennes (hans fru) enskilda egendom vari NN (min pappa) inte ska ha någon giftorätt."

Vad innebär det när min pappa lever? Kan hon sälja fastigheten själv och behålla alla pengarna?

Vad innebär det när min pappa dör? Ärver vi bröstarvingar någon del av fastigheten?

(de har inga gemensamma barn - men hon har ett barn)

Min pappa bor sedan en kortare tid tillbaka på ett demensboende och jag tror inte att han förstod vad han skrev under. Jag vet dock inte när han fick sin demens diagnostiserad. Dessutom har han under de senaste 20 åren fått både hjärnblödning samt flera strokes. Hur kan man bevisa att han inte var vid sitt sinnes fulla bruk?

Har man rätt att få veta om det finns ett testamente skrivet? Kan ett sådant ogiltigförklaras om min pappa kan påvisats blivit lurad att skriva under?

Vänliga hälsningar/Anna

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline!

Äktenskapsförord spelar ingen roll under din pappas liv, om han och hans fru inte ska skilja sig. Han fru kan alltså sälja huset och behålla alla pengar själv, då hon äger huset. Med tanke på att huset är enskild egendom skulle även de pengar hon får vid en försäljning bli enskild egendom (7 kap. 2 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Eftersom din pappa inte bor i huset, och det därför inte är deras gemensamma bostad, krävs inte heller hans samtycke för att hon ska få sälja den, vilket hade krävts annars (7 kap. 5 § ÄktB).

Om din pappa avlider medan han fortfarande är gift ska det ske en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Den efterlevande maken får dock välja att behålla sitt giftorättsgods, och på så sätt förhindra en likadelning av giftorättsgodset (12 kap. 2 § ÄktB). Oavsett så kommer ni som bröstarvingar till den ena maken inte ha rätt till den andra makens enskilda egendom.

Äktenskapsförord och testamenten är båda exempel på avtal, och som för avtal i allmänhet gäller att de inte är giltiga om de har ingåtts under påverkan av en psykisk störning (lag om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning). Om det kan visas att din pappa gått med på avtal på grund av sin demens är det alltså möjligt att få avtalen ogiltigförklarade.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare