FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/09/2019

Vad ska ingå vid en bodelning?

Hej, fråga:

Hur blir fördelningen vid skilsmässa, om alla bilar samt huset är skrivna på den ena parten, om inget äktenskapsförord finns & paret varit Gifta under 30 år & bott i samma hus? Jag Uppskattar svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att paret du i frågan pratar om ska göra en bodelning. Vad exakt som ska ingå i en bodelning regleras i 10 kap. äktenskapsbalken (hädanefter ÄktB). Även 9 kap. ÄktB reglerar allmänna bestämmelser om bodelning.

I 10 kap. 1 § ÄktB regleras vad som ska ingå vid en bodelning. Där framkommer det att allt som är giftorättsgods ska ingå vid bodelningen. Vad som anses vara giftorättsgods definieras i 7 kap. 1 § ÄktB, där det framkommer att allt som inte är enskild egendom, är giftorättsgods. Enskild egendom är något som alltså inte ska ingå i bodelningen men eftersom paret i fråga inte har ett äktenskapsförord, kan bilarna och huset isåfall endast utgöra enskild egendom om något av kraven i 7 kap. 2 § ÄktB är uppfyllda, t.ex. om någon av makarna fått huset i gåva med ett villkor från gåvogivaren om att huset ska vara enskild egendom.

Då paret alltså inte har något äktenskapsförord och jag utgår ifrån att varken bilarna eller huset förvärvats av maken som äger dessa med ett villkor som säger att de ska vara enskild egendom, blir bilarna och huset alltså giftorättsgods och ska ingå i bodelningen enligt 10 kap. 1 § ÄktB.

Med vänlig hälsning

Hanna StenbergRådgivare