Vad ingår i samboegendom?

Om jag har en massa pengar på mitt konto och min sambo dör.Jag har inga barn men han har tre.Har hans barn rätt till pengarna på mitt konto då ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om samboförhållanden finns i Sambolagen (SL).

I 2 § SL stadgar att ett samboförhållande upphör när någon av samborna avlider, om samborna flyttar isär eller ingår äktenskap. I 8 § SL sägs att när ett samboförhållande upphör så kan någon av samborna begära att samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Samboegendom består av sambornas gemensamma bostad och bohag om detta har förvärvats för gemensam användning enligt 3 § SL. Detta innebär att tillgångar på ett bankkonto inte är samboegendom och därmed aldrig ingår i en bodelning när ett samboförhållande upphör, oavsett om det beror på att ni skulle separera eller din sambo skulle avlida. Om han skulle dö har hans barn därför inte rätt till pengarna på ditt konto.

Jag vill dock uppmärksamma dig på att sambor inte ärver varandra så att om du skulle avlida först kommer din sambo inte ärva av dig. Om du vill att denne ska göra det måste du skriva ett testamente eller ni gifta er. Det kan också vara bra att ha ett samboavtal om ni väljer att fortsatt vara sambos. Ni kan enkelt få hjälp med att skriva ett juridiskt korrekt testamente eller samboavtal genom vår avtalstjänst.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare