FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2018

Vad ingår i en bodelning vid skilsmässa?

Hej!

Jag och min man flyttade ihop i maj 2017 men jag skrev mig som först hos honom i juli 2017.

I november 2017 gifte vi oss (inget förord skrevs)

I februari i år så greps han för 3e gången för misshandel på mig, han har nu varit häktad sen dess och han har nu blivit åtalad för grov kvinnofridskränkning, rättegången är om ca 2v.

Jag ansökte om äktenskapsskillnad denna månad så den är inlämnad och klar!

Vad jag undrar är vad jag har rätt till vid bodelningen?

Jag har läst att jag har rätt till en femtedel bara, stämmer det?

Han står för huset men jag har varit med och betalat lån och renovering osv.

Huset är värt ca 800 tusen, finns lån på ca 280 tusen, hans sparande i fonder och andra sparande är ca 180 tusen och så finns det fordon men dom har inget större värde. (Finns i princip inga möbler då han slagit sönder allt i huset)

Själv har jag bara en bil av mindre värde, ett vanligt sparande på 28 tusen samt 2 hundar.

Vad är det som gäller och vad har jag rätt till?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa ska en bodelning mellan makarna göras enligt äktenskapsbalken 9 kap 1 §. I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå. Eftersom ni inte har något äktenskapsförord kommer alla tillgångar räknas som giftorättsgods enligt 7 kap. 1 §, om dessa inte förvärvats genom arv eller gåva med förbehåll om att de ska vara enskild egendom.

En bodelning går till genom att räknar ut vardera parters giftorättsgods, med avdrag för skulder, och sedan lägger ihop dessa. Sedan delar man det totala värdet på två, och varje make erhåller då varsin halva. I ditt fall skulle en bodelning se ut ungefär såhär:

Exman: Du:

Hus: 800 000 Sparande: 28 000

Fonder: 180 000

Skulder: -280 000

Totalt: 700 000 Totalt: 28 000

Ert giftorättsgods blir då totalt 728 000.

728 000 / 2 = 364 000

Din andel i bodelningen blir då 364 000 kronor.

När äktenskapet varat en kortare tid kan detta innebär att bodelningen jämkas, särskilt om skillnaderna i tillgångar är stora. Dock föreligger extraordinära omständigheter uppenbarligen i ditt fall. Jag skulle rekommendera att du kontaktar av våra jurister för fortsatt hjälp. Det gör du enkelt på http://lawline.se/boka.

Hoppas det var svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare