Vad ingår i en bodelning mellan sambos?

Hej. Om jag vinner på lotto och har satsat pengarna från min inkomst ensam, behöver jag då dela pengarna med min sambo? Även vid ev skilsmässa enl sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i sambolagen, så du är helt rätt på det.

När ett samboförhållande upphör kan det på parternas begäran ske en bodelning där sambornas gemensamma bostad och bohag (inredning) ingår (8 § och 3 § samboL). Viktigt är att poängtera att det enbart är den gemensamma bostaden och bohaget som ingår, dvs den egendom som är förvärvad i syfte av att brukas av båda parterna. Denna distinktionen är inte alltid helt enkel att dra varav många väljer att upprätta s.k samboavtal (9 - 10 § samboL).

Som svar på din fråga ingår alltså inte rena pengar i kategorierna bostad eller bohag, dvs att vid en eventuell bodelning hade man inte inkluderat parternas pengar. Skulle du däremot köpa möbler eller förvärva en lägenhet för de pengarna i avseende för gemensamt bruk kan den egendomen utgöra samboegendom och ingå i en bodelning.

Behöver du hjälp att upprätta ett samboavtal eller har andra frågor är du varmt välkommen att kontakta hos på info@lawline eller boka en tid här.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare