Vad ingår i en bodelning mellan sambor?

Hejsan, Jag har en fråga angående sambon som går isär. För 7 år sedan flyttade en tjej ihop med mig. Under denna tid tid har vi fått ett barn som är idag 3 år gammal. Nu vill min tjej flytta isär och hon har sökt om bodelning. Min fråga till er är följande.

Jag har under hela denna tid försöjt hela familjen och min tjej bidragit i princip ingenting. Det är så att hon har även jobbat i 3 år under tiden vi bott ihop men bidrog inte till vår gemensam hushåll och valde att spara sina pengar. Sista året har hon studerat på högskola men valt att bara ta studiebidrag. Vad händer vid bodelning? Hon har ju varit i stort sett inneboende hos mig och jag haft hennes försörjningsansvar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår i mitt svar från att ni inte har något samboavtal. Din fråga rör bodelning mellan sambor och regler på området finns då i sambolagen. Det som är särskilt vid bodelning mellan sambor är att endast vissa kategorier av egendom ingår. Detta stadgas i 3 § sambolagen som preciserar att det är sambornas gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensamt bruk. I 8 § slås sedan fast att det endast är samboegendomen som ska ingå i bodelningen. Era övriga tillgångar ska därmed inte ingå i bodelningen. Detta medför att det i ert fall inte spelar någon roll att du till stor del försörjt din sambo under tiden ni bott ihop. Det kommer fortfarande endast vara er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag som ingår i bodelningen. Enligt frågan låter det som att din sambo flyttade in till dig vid samboskapets början, och därmed finns ingen gemensam bostad att ta med i bodelningen. I er bodelning kommer därmed endast bohag, så som möbler etc. att ingå i bodelningen. För att undvika sådana här situationer, som kan tyckas orättvisa, är det viktigt att skriva ett samboavtal när man flyttar ihop där det går att reglera vad som händer vid ett eventuellt uppbrott.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare