FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/08/2018

Vad ingår i en bodelning?

Hej! Har tagit beslutet att skilja mig från min man men har dock en fråga om vår bostadsrätt.

Min man köpte en bostadsrätt innan vi gifte oss, och hans pappa ställde upp som medtagande till lånet.

Vi gifte oss och flyttade in och när hans pappa skulle köpa en egen bostadsrätt så skrev de över både bolånet och kontraktet hos föreningen på bara min man.

Jag undrar nu när vi skiljer oss, har jag rätt till halva bostadsrätten? Alltså kan jag begära min del då han väljer att bo kvar. Ska även tillägga att han har mycket högre inkomst än vad jag har...

Bostaden har ett lån på 850 000 och den är idag värd 2 300 000.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man är Äktenskapsbalken (Äktb).

Som jag förstår det äger din man 100% av bostadsrätten.

Ska bostadsrätten ingå i bodelningen?

När man gör en bodelning mellan makar ska allt som makarna äger ingå, om inte annat framgår av gåvobrev, testamente eller äktenskapsförord (det finns några mindre andra undantag också men de är inte relevanta i detta fallet) (7 kap 1 + 2 §§ Äktb). Eftersom en bodelning oftast sker med flera tillgångar kan man inte bara utgå från en tillgång och avgöra om man har rätt till halva den eller inte. Det man kan göra är att avgöra om tillgången ska vara med i bodelningen eller inte. Från vad du har beskrivit ska bostadsrätten ingå i bodelningen.

Vad händer med lånet?

Från allt som var part har som ska ingå i bodelningen ska denne parts skulder dras från (11 kap 2 § Äktb). Skulderna byter alltså inte innehavare eller liknande, det som händer är att båda parter ska få nog med pengar för att själv kunna täcka sina skulder innan någon fördelning sker.

Slutsats

Från det du skriver i din fråga verkar det som att bostadsrätten ska vara med i bodelningen, men tänk på att om det finns ett äktenskapsförord som säger motsatsen gäller det istället eller om det var föreskrivit vid gåvan (när pappan skrev över bostadsrätten till sin son) att bostadsrätten skulle vara enskild egendom. Till bodelningen bidrar bostadsrätten med 2 300 000, men eftersom din man även har en skuld, ska den dras av först. Total tillförs alltså 2 300 000 – 850 000 = 1 450 000 kr till boet.

Tänk också på att allt som ingår i bodelningens värde ska delas lika mellan makarna, detta innebär att lika väl som du har rätt till hälften av vad din man bidrar med till bodelningen har han rätt till hälften av vad du bridrar med. Det är inte sakerna i sig och utan sakernas värde som ska fördelas mellan makarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare