Vad ingår i bodelning mellan sambor?

Hej.

Jag har en fråga angående sambolagens uppdelning.

Jag har en bostadsrätt som är köpt för mitt eget bruk jag är ensam på lån och allt vilket jag vet gör lägenheten till min. Jag har även valt att sälja lägenheten nu strax en månad efter att vi gått isär.

Och vi hade köpt ny kyl o frys (hon betalade den) samt hon valde att göra en inglasning av balkongen och tog en kredit på detta som hon betalar/betalade. Nu kräver hon att jag ska betala fullpris till henne för både kyl o frys samt även inglasning av balkongen då hon hävdar att dessa saker ej går under sambolagen. Så min fråga är kan hon verkligen kräva 100% av dess inköps priser?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning mellan sambor finns i Sambolagen, du hittar den här.

I en bodelning mellan sambor ingår samboegendomen enligt SamboL 8 §. Enligt 3 § utgörs samboegendom av sambornas gemensamma bostad och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk (med vissa undantag som återfinns i 4 och 9 §§). Precis som du skriver ingår alltså inte din lägenhet i samboegendomen då du inte förvärvat den för ert gemensamma bruk.

Att din före detta sambo däremot har köpt kyl, frys samt glasat in balkongen i din lägenhet bör ses som något hon har förvärvat för ert gemensamma bruk. Om ingen av undantagen i 4 § är uppfyllda (att din sambo skulle fått pengar att köpa dessa saker genom ett arv/testamente med villkoret att det skulle vara hennes enskilda egendom) och om ni inte har upprättat ett samboavtal att dessa saker inte ska ingå i bodelningen utgör sakerna samboegendom, och ska därför ingå i bodelningen. Din före detta sambo har därmed rätt till 50 % av inköpspriset för dessa saker, men inte mer.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare