Vad har konsumenten för rättigheter vid köp av falska märkeskläder?

Hej. Jag kontaktar er angående ett ärende med kläder. Det är så att jag har köpt ett plagg av [klädesmärke] från ett känt företag här i Sverige när det gäller märkeskläder. Företaget garanterar även att kläderna alltid är äkta (authentication guarantee) men det är så att jag har fått fram att detta plagg då inte är äkta (har även bevis från [klädesmärkets] egna kundtjänst där dem veriferar det här) har kvar kvittot och allt hur kan jag gå tillväga ? Är stämning relevant? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledning och tillämplig lag
Du har gjort ett köp av en lös sak, alltså klädesplagget. I lagen används även ordet ”vara”, som du kommer se nedan. För att veta vilken lag som gäller, så behöver vi veta köparens och säljarens ”karaktär”. Jag antar att du har köpt klädesplagget som privatperson. I så fall är du en konsument. Du skriver att du köpt klädesplagget från ”ett känt företag”. Därför tolkar jag säljaren vara en så kallad näringsidkare – med andra ord, någon som bedriver näringsverksamhet. Eftersom en näringsidkare har sålt en lös sak (klädesplagget) till en konsument, så är konsumentköplagen (KKL) tillämplig (1 § KKL).

Med köpare menar jag du som ställer frågan. Med säljare menar jag företaget som du köpt klädesplagget av.

För köp som du gör från och med 1 maj 2022, se mitt PS i slutet av detta svar.

Fel på varan
En köpt vara ska stämma överens med det som avtalats mellan köparen och säljaren (16 § första stycket KKL). Varan ska bl.a. ha den kvalitet som framgår av avtalet. Om varan inte har den kvalitet som framgår av avtalet, så föreligger så kallat fel på varan (16 § tredje stycket första punkten KKL). Fel på varan föreligger också om den inte stämmer överens med säljarens marknadsföring (19 § första stycket KKL).

Med ”avtal” menas, rent praktiskt, överenskommelsen som du har med säljaren: du köper ett äkta klädesplagg för X kr från företaget. Om säljarens ”authentication guarantee” inte finns med i er individuella överenskommelse, så tolkar jag den åtminstone vara en del av säljarens marknadsföring. Marknadsföringen stämmer ju inte överens med klädesplagget du köpt.

Därmed är min bedömning att det är fel på klädesplagget – fel på varan föreligger.

Påföljder vid fel på varan samt reklamation

Påföljder vid fel på varan
När det är fel på vara, så har köparen ett antal rättigheter som hen kan kräva av säljaren (22 § KKL). Dessa kallas för påföljder – ”rättigheter som följer på fel på vara”, kan man säga. De krav som du har rätt att ställa på säljaren i just ditt fall är: (1) omleverans, (2) prisavdrag eller (3) hävning.

(1) Du har i första hand rätt till att kräva omleverans (26 § KKL). Med detta menas att säljaren ska ge dig ett sådant klädesplagg som du egentligen har beställt: alltså, ett äkta klädesplagg. För detta krävs att kostnaden för omleveransen inte är oskälig. Kostnaden ska med andra ord vara rimlig i förhållandet mellan säljarens uppoffring om att leverera ett äkta klädesplagg och felets betydelse för köparen. Eftersom säljaren påstår sig sälja äkta klädesplagg, och du förväntar dig ett sådant, så borde en rimlig kostnad motsvara värdet av ett äkta klädesplagg. Om säljaren endast har falska klädesplagg på lager, så lär säljaren i praktiken sannolikt inte leverera ett äkta klädesplagg. Då blir prisavdrag och hävning aktuellt.

(2) Om omleverans inte sker, så har du rätt till prisavdrag (28 § KKL). Storleken på prisavdraget ska motsvara felet. Med andra ord, ska du inte behöva betala mer än vad det falska klädesplagget är värt.

(3) Om omleverans inte sker, så har du rätt till hävning (28 § och 29 § KKL). Ett kriterie för hävning är att felet på klädesplagget är av väsentlig betydelse. Med hänsyn till att du förväntat dig få ett äkta klädesplagg, så antar jag att äktheten är en viktig anledning till att du köpte klädesplagget – sannolikt också för ett dyrt pris. Därför är äktheten sannolikt en väsentlig betydelse för dig, och kriteriet är därmed uppfyllt.

För omleverans och hävning, så är det viktigt att du har möjlighet att lämna tillbaka klädesplagget i det skick du tog emot det (45 § KKL).

Kom ihåg att du kan åberopa alla de tre påföljderna, men du kommer inte samtliga påföljder. Det säger sig egentligen självt när man jämför dem: du kan inte få prisavdrag på det falska klädesplagget och samtidigt häva köpet.

Du har därutöver rätt till skadestånd för den skada du lider genom att varan är felaktig (30 § KKL). Ersättningen omfattar dina utgifter du haft till följd av felet (32 § KKL). Om du åker till affären för att lämna tillbaka klädesplagget, så skulle ersättningen kunna mostvara bensinpengar eller kollektivtrafikbiljett för din transport tillbaka till affären.

Reklamation
För att du som köpare ska ha rätt att kräva de uppräknade påföljderna ovan, så måste du meddela säljaren inom skälig tid efter att du märkt felet (23 § KKL). Detta kallas att du gör en reklamation. När det gäller konsumenter, så är konsumenten alltid inom inom tiden om hen meddelar säljaren inom två månader från att konsumenten upptäckt felet. Med meddelande menas exempelvis ett e-mail vari du förklarar att du vill ha omleverans/prisavdrag/hävning pga det falska klädesplagget.

Hur går du tillväga nu?
Jag rekommendar inte att du ansöker om stämning. Det är dyrt och tar i många fall längre tid än vad det är värt. Att ansöka om stämning i domstol är också en svår process. Du lär därför behöva hjälp från en jurist, vilket – återigen – är dyrt.

Istället rekommenderar jag dig att vända dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN). En anmälan till ARN är gratis. ARN ger endast rekommendationer om hur tvisten mellan dig och säljaren ska lösas – ARN är alltså ingen domstol. Dock följer de allra flesta säljare ARN:s rekommendationer. ARN:s hemsida finner du här: https://www.arn.se/

Innan du vänder dig till ARN, så ska du reklamera klädesplaget – alltså, meddela säljaren och förklara vilka påföljder du begär (se ovan om reklamation). Om säljaren inte rättar sig efter dina krav, så gör du en anmälan till ARN. Skriv gärna i meddelandet till säljaren att du tänker skriva till ARN, om säljaren inte rättar sig efter dina krav.

Hoppas jag svarade på din fråga!

PS. 1 maj 2022 träder en ny konsumentköplag i kraft. Den konsumentköplag som jag hänvisat till i mitt svar upphävs, alltså. Dock gäller den gamla konsumentköplagen för köp som har gjorts innan 1 maj 2022. Den gamla lagen gäller alltså på klädesplagget i din fråga, men gör du ett nytt köp fr.o.m. 1 maj 2022, så gäller den nya lagen. Är du intresserad av att läsa den nya lagen, så finns en hänvisning här.

Johan EkstrandRådgivare