Vad har jag rätt till vid säljarens dröjsmål med avlämnandet av varan?

Hej, Vi skrev under tingningsavtal vid köp av en raskatt, betalade tingningsavgift 2.000kr. En vecka innan säljaren skulle leverera katten avbröt hon avtalet på egen hand, betalade tillbaka tingningsavgift och vägrade svara på våra tlfsamtal eller sms. Vår dotter blev väldigt ledsen och vi föräldrar känner oss maktlösa. Vi hade redan köp utrustning och mat till katten. Vi kontaktat katt klubben säljaren är medlem och de har också försökt kontakta personen men lyckades inte heller. Undrar vad vi kan göra juridisk. Med vänlig hälsning, Victor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni som köpare hade ingått ett avtal med en kattuppfödare avseende köp av en katt. En vecka innan avtalat leveransdatum frångick han det ingångna avtalet och återbetalade den av er erlagda tingningsavgiften.

Tillämplig lag

Katter anses rent juridiskt vara en vara. När en näringsidkare (t.ex. kattuppfödare) säljer en vara till en konsument är det (KKöpL) som blir tillämpligt (1 kap. 1 § KKöpL).

Notera vidare att den konsumentköplag som jag kommer att hänvisa till är den nya och alltså inte den gamla. Anledningen till att jag lyfter detta har att göra med att sedan den 1 maj 2022 har en ny konsumentköplag trätt i kraft. Lagen tillämpas på de precis ovan nämnda förhållandena under förutsättning att köpeavtalet träffats 1 maj eller senare. Har ert avtal däremot träffats innan dess så är det den gamla konsumentköplagens bestämmelser som är av intresse i ert fall.

Vidare ska det härvid nämnas att det i ert fall så spelar det inte någon roll i sak huruvida det ena eller det andra är för handen utan det har endast betydelse för vilken av lagarna som är tillämplig.

Kattuppfödaren är i dröjsmål med avlämnandet

En konsument och en näringsidkare kommer i princip alltid överens om när en avtalad vara ska senast ha levererats till konsumenten (jfr 2 kap. 2 § första stycket KKöpL). Avlämnas en vara till konsumenten senare än vad som är överenskommet innebär det naturligtvis att näringsidkaren anses befinna sig i dröjsmål under förutsättning att det inte är konsumenten som orsakat näringsidkarens dröjsmål (3 kap. 1 § KKöpL). Tidpunkten för när varan anses avlämnad är då den kommit i konsumentens besittning dvs. i ert fall när katten överlämnas till er (2 kap. 3 § KKöpL).

I din fråga förklarar du inte huruvida den mellan er och uppfödaren avtalade leveransdatumet har passerats eller inte. Jag utgår emellertid från att datumet har vid det här laget passerats. Med anledning härav har du rätt att gentemot uppfödaren göra gällande några i lag nämnda påföljder (3 kap. 2 § KKöpL)

Påföljder som ni kan göra gällande

I händelse av dröjsmål från säljarens sida har konsumenten som regel rätt att av säljaren kräva att denne överlämnar varan till konsumenten. För att så ska kunna ske krävs det dock konsumenten inte väntar orimligt länge med att framställa kravet om fullgörelse (3 kap. 4 § första och tredje stycket KKöpL). Undantag från detta, dvs. från huvudregeln om att konsumenten har rätt att kräva fullgörelse av köpet, föreligger om det finns ett hinder som näringsidkaren inte kan övervinna eller om det skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till konsumentens intresse av att näringsidkaren fullgör köpet (3 kap. 4 § andra KKöpL).

Därutöver har konsumenten i händelse av dröjsmål från säljarens sida oftast rätt att kräva säljaren på skadestånd för den skada konsumenten åsamkats (jfr 6 kap. 1 § KKöpL). Detta innefattar även ersättning för s.k. följdskador såsom onödiga utgifter som konsumenten haft på grund av köpet (6 kap. 3 § andra stycket KKöpL).

Utifrån vad du anfört kan det konstateras att ni, utan framgång, efter det avtalade leveransdatumet försökt komma i kontakt med säljaren för att bland annat påtala för denne att ni vill att denne lämnar katten till er. Med anledning av att man som konsument inte får efter avtalat leveransdatum vänta orimligt länge med att mot säljaren göra gällande att man vill att denne avlämnar varan så hade det bästa varit om ni redan då hade skickat sms/mejl till säljaren innehållande ett krav om fullgörelse i och med att ni har rätt att kräva det då han inte i tid avlämnat katten till er. I och med att det som sagt inte kommit mig till känna vilket datum som säljaren skulle levererat katten blir det svårt att avgöra huruvida ni väntat orimligt länge med att framställa kravet om fullgörelse och därmed förlorat rätten att kräva det. Vad jag därför rekommenderar er att göra är att så fort som möjligt smsa/mejla honom om ert krav på fullgörelse.

Vad beträffar de kostnader ni erlagt på utrustning och mat till katten så har ni rätt att bli kompenserade för dessa mot bakgrund av att dessa utgifter utgör följdskador.

Slutsats och råd

Ni har rätt att av säljaren kräva att denne fullgör avtalet och således avlämnar katten till er. Det jag därför rekommenderar er att göra är att, till att börja med, smsa/mejla säljaren om att ni med stöd av 3 kap. 4 § första stycket KKöpL kräver att han enligt avtal avlämnar katten till er och att om han inte gör det vill ni ha i enlighet med 6 kap. 3 § KKöpL skadestånd av honom för de pengar ni lagt på utrustning och mat till katten.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare