Vad har jag för uppsägningstid som behovsanställd?

Hej! Jag har en fråga gällande mitt anställningsavtal. Min arbetsplats har inget kollektivavtal. Jag har jobbat där en säsong tidigare (behovsanställd) och även varit behovsanställd tiden efter, då jag studerat. Jag har ett kontrakt med punkten "Anställningsform" där det står "Tidsbegränsad anställning - Avtalat slutdatum: 20220601 - 20220901 (före och efter gäller behovsanställning)". Under punkten "Uppgifter om anställning" står det "Uppsägningstid: 1 månad". Vad gäller om jag skulle vilja säga upp mig innan det avtalade slutdatumet? Har jag då 1 månad uppsägningstid, eller gäller 1 månad bara min behovsanställning? Allt gott. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsrättsliga regler hittar du i lagen om anställningsskydd, LAS.

Generell information om tidsbegränsad anställning

Avtal om tidsbegränsad anställning får ske bland annat för vikariat och säsongsarbete, men även utan vidare så länge det inte missbrukas, 5 § LAS. I ett anställningskontrakt som gäller tidsbegränsat ska arbetsgivaren ange anställningens slutdag eller de förutsättningar som gäller för att anställningen ska upphöra samt vilken form av tidsbegränsad anställning som anställningen avser, 6 c § andra stycket p. 3b LAS.

Uppsägning vid tidsbegränsad anställning

Generellt är en tidsbegränsad anställning inte uppsägningsbar, med anledningen av att de datum du och arbetsgivaren kommit överens om är den anställningstid som gäller. Att vara anställd vid behov är nämligen ingen ”riktig” anställning i den meningen att du har en skyldighet att arbeta. Det innebär att du egentligen inte har någon rätt till uppsägning. Med tanke på hur din arbetsgivare har uttryck sig i kontraktet så skulle jag säga att om arbetsgivaren av någon anledning hade velat säga upp dig innan behovsanställningen löper ut, har du rätt till en månads uppsägningstid. Du själv däremot har inte en månads uppsägningstid. Detta beror på att du som behovsanställd (om du är det i strikt mening, dvs inte blir schemalagd utan att arbetsgivaren tillfrågar dig) inte har någon skyldighet att arbeta. Om du inte vill arbeta mer på en arbetsplats där du är behovsanställd behöver du inte ta mer pass, eftersom du inte är skyldig att arbeta. Här kan du säkert dock kommunicera med din chef och säga att du inte vill bli tillfrågad om att arbeta något mer. Men officiellt sätt har man alltså ingen uppsägningstid för tidsbegränsade anställningar. För alla andra anställningsformer gäller dock minst en månads uppsägningstid från båda håll, 11 § LAS.

Sammanfattning

För tidsbegränsade anställningarna följer ingen uppsägningstid av lag. Vill du inte arbeta mer på arbetsplatsen har du ingen skyldighet att ta arbetspass. Ifall du önskar att avsluta din visstidsanställning hade jag gett dig rådet att kommunicera med chefen och se om ni kan hitta en lösning, eftersom inget särskilt är stadgat i lag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare