FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/01/2019

Vad har jag för rättigheter som minoritetsägare i ett aktiebolag?

Hej

Jag äger idag 10% av aktierna i ett bolag, nuvarande huvudägare vill nu släppa in en ny ägare som då ska köpa 4% av aktierna i bolaget. Ägarbilden idag är 2 st som äger 10% var, 1st 32%, 1st 48%. Huvudägaren vill att vi ska släppa 1% var till nya ägaren. Alltså kommer jag äga 9% efter denna försäljning, jag har för mej att under 10% mister jag många rättigheter eller! Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

Peter

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Som minoritetsägare med 10% har du vissa rättigheter som du inte har om du har ett mindre innehav. Dessa rättigheter inkluderar rätten att tillsätta en minoritetsrevisor (9 kap 9 § Aktiebolagslag), rätten att kräva skadestånd till bolaget från en av bolagets företrädare (29 kap 7 § Aktiebolagslag), rätt att påkalla granskning genom särskild granskare (10 kap 21-22 § Aktiebolagslag), och rätt att påkalla extra bolagsstämma (7 kap 13 § Aktiebolagslag). Om du skulle sälja 1% mister du dessa rättigheter, men om du vet med dig att du kan samarbeta bra med någon av de övriga ägarna så kan ni tillsammans komma upp i det talet och har då dom rättigheter du nu har själv, fast tillsammans. Anledningen till att lagstiftningen ser ut som den gör är för att skydda aktieägare med ett mindre innehav, samtidigt finns en gräns för hur litet innehavet kan vara, annars skulle småägare kunna stoppa mycket av bolagets verksamhet och det skulle skapa svårigheter i praktiken för företag med många småägare.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare