FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/03/2018

Vad har jag för rättigheter och skyldigheter som boendeförälder och umgängesförälder?

Vad har man för skyldigheter och rättigheter som boendeförälder / umgängesförälder?
Fritids? Kläder? Mat? Hobby? Hälsa? (Vi har gemensam vårdnad men bor i olika kommuner ( 7 mil enkel resa ) och Jag som umgängesförälder har bara varannan helg )

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vårdnadshavares rättigheter och skyldigheter regleras delvis i Föräldrabalken (FB)

Gemensamt ansvar och beslutanderätt för barnets personliga förhållanden
Eftersom ni har gemensam vårdnad så är ni båda vårdnadshavare. Det innebär att ni gemensamt har ett ansvar för barnets personliga förhållanden, vilket är en skyldighet att se till att ert barns behov blir tillgodosedda genom allt från skolgång, hälsa, fritidsaktiviteter, mat, kläder och personlig utveckling. (6:2 § FB)

Er gemensamma vårdnad innebär också att ni har en gemensam beslutanderätt, vilket gör att boendeföräldern inte kan ta beslut om frågor av ingripande betydelse för ert barns framtid utan ditt samtycke. Ett exempel är att byta skola. Det krävs då att även du godkänner detta. (6:11 samt 6:13 § FB)
Däremot har ni var för sig rätt att bestämma över saker som inte är av ingripande betydelse, som exempelvis vad barnet ska äta till kvällsmat.
Det viktigaste är att det är barnets bästa i fokus och att det är bra om ni som boendeförälder och umgängesförälder försöker samarbeta och komma överens om frågor som rör fritids, hobby och liknande.

Du har som umgängesförälder även rätt att få viss information från boendeföräldern. Det gäller vid exempelvis viktiga saker som händer i skolan, barnets hälsa, kompisrelationer och liknande. (6:15 § FB)

Det ekonomiska ansvaret för barnet
Hur ni väljer att lägga upp det ekonomiskt är till stor del upp till er själva.
Ni som föräldrar har en plikt att försörja för ert barn och enligt lagen ska varje förälder ta del av kostnaderna för barnet utifrån sin egna ekonomiska förmåga. (7:1 § FB)

Enligt föräldrabalken ska den förälder som inte bor varaktigt med barnet fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till boendeföräldern. Eftersom du är umgängesförälder och alltså inte den som barnet bor med på heltid, så kan du vara skyldig att betala underhåll till boendeföräldern. (7:2 § FB)
Dock är det möjligt att du kan få ett så kallat umgängesavdrag från underhållsbidraget. Umgängesavdraget innebär att du får räkna av en viss summa från underhållsbidraget. (7:4 § FB)
Det gäller om:
- du har barnet i minst 6 dygn på en månad, eller
- du har haft barnet i 5 dygn i sträck

Om ni skulle vilja ha hjälp att göra en beräkning av underhållsbidrag så har försäkringskassan ett bra räkneverktyg som du hittar här. Försäkringskassan erbjuder även personligt webbmöte för föräldrar som har frågor om underhåll och försörjning av barn, mötet kan bokas här.

Det är svårt att ge ett helt klart svar på din fråga, då lagen inte säger exakt vad umgängesföräldern respektive boendeförälderns rättigheter och skyldigheter är, men jag hoppas ändå att du har fått det svar du sökte. Har du närmre funderingar är du välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare