Vad har jag för rätt enligt sambolagen?

Har varit sambo i 8år ,och för 2 år sedan köpte vi en lägenhet för 4milj

Som nu e värd 5 milj , jag har inte betalat något själv då jag saknar inkomst

Nu blev jag utsparkad från vårat hem för 2mån sedan

Hur går jag tillväga har jag nån rätt här i sambolagen.?

Isåfall va skulle ett sånt här fall kosta då jag saknar inkomst ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll är de i juridisk mening sambor (1 § sambolagen). Med gemensamt hushåll menas att man samarbetar om de vardagliga sysslorna och har någon form av gemensam ekonomi.

Sambornas gemensamma bostad utgör samboegendom om den köpts in för gemensam användning och används som deras hem (3 och 5 §§ sambolagen). Eftersom ni köpt lägenheten under ert samboförhållande antar jag att ni köpte den med syftet att bo där tillsammans. Du skriver att den var ert hem fram till dess att du sparkades ut. Då utgör den samboegendom.

Du kan ha rätt till halva lägenheten

När samboförhållandet upphör ska bodelning ske om någon av samborna begär det. Den begäran ska framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde (8 § sambolagen). Ett samboförhållande upphör t.ex. om de flyttar isär. Det förutsätter att det inte bara är temporärt (2 § sambolagen). Eftersom du har flyttat ut har ert samboförhållande upphört. Du har därför rätt att inom ett år begära bodelning.

En bodelning innebär att samboegendomen ska fördelas mellan samborna (8 § sambolagen). Har ni dock skriftligen avtalat att bodelning inte ska ske så ska det inte heller ske (9 och 10 §§ sambolagen). I så fall har du inte rätt att begära bodelning.

Vid bodelning all samboegendom räknas samman (12 § sambolagen). Har någon av er skulder ska det först avräknas i det ni äger (13 § sambolagen). Vad som finns kvar av samboegendomen efter att skulderna dragits av ska delas lika mellan er (14 § sambolagen). Det innebär att lägenheten ska delas på hälften och ni få varsin del. Din före detta sambo kan istället för att lämna ifrån sig halva lägenheten betala dess värde i pengar (17 § sambolagen).

Hur du kan gå till väga

En bodelning behöver inte vara kostsam om ni kommer överens. Förklarar du för din före detta sambo dina rättigheter och han eller hon går med på det kan det lösa sig utan att du behöver betala något.

Problem kan uppstå om din före detta sambo vägrar. För att kräva ut din rätt behöver du då gå till domstol. Att gå till domstol är ofta knepigt och bra att ha ett juridiskt ombud. Ett ombud kostar pengar men om du får rätt i domstolen kan motparten tvingas betala de kostnaderna. Våra jurister tar 2 000 kr per timme. Hur många timmar som går åt är väldigt svårt att säga då det kan påverkas av många faktorer, t.ex. hur mycket din före detta sambo krånglar.

Vill du boka tid med våra jurister är du välkommen att göra det här.

Sammanfattningsvis kan sägas att du kan ha rätt till halva lägenheten. För att göra det behöver du begära bodelning. Går din före detta sambo med på det kostar det dig inget särskilt. Krånglar han eller hon så kan du dock behöva kräva ut din rätt i domstol. Det kan kosta pengar men behöver inte göra det.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare