FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/10/2018

Vad har jag för rätt att kräva att mina barn ska vara hos mig på halvtid och måste jag betala underhåll om de har möjlighet att vara det?

Jag har just nu mins barn varannan helg och betalar nu underhållsbidrag till mamman. Jag har bott ca 10 mil ifrån mina barn i ca 8 år. Men nu vill jag flytta till samma stad som mina barn bo i och skulle då vilja ha mins barn på halvtid (växelvis boende).

Vad har jag för rätt att "kräva" det av mamman och av barnen (att barnen aka vara hos mig på halvtid)?

Om det är så att barnen "bara" vill vara hos mig vissa dagar i månaden, kan jag då ändå säga att barnen har möjlighet att bo hos mig och att jag då inte ska behöva betala underhållsbidrag längre?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad trevligt att du vill flytta närmre dina barn och spendera mer tid med dem. Det finns två sätt för dig att få till en ändring av boende och umgänge med barnen. Det ena är avtal med mamman och det andra är genom dom i domstol. Jag kommer inledningsvis förklara hur detta funkar i praktiken. Efter det kommer jag förklara vad som gäller barnens självbestämmanderätt och din rätt att bestämma i frågan. Sen förklarar jag vad som gäller underhållsbidraget i fallet du beskriver. Sist i svaret hittar du en sammanfattning och mina slutliga råd.

I mitt svar kommer jag ta upp regler i föräldrabalken (FB).

Du kan få till en ändring av boende och umgänge med barnen i avtal eller i domstol

Avtal

Avtal är det enklaste sättet att ändra från att ha ett begränsat umgänge till att ha växelvis boende. Har du och mamman ett fungerande samarbete och går hon med på en ändring till växelvis boende? Då kan ni skriva ett avtal där ni bestämmer att ni ska ha barnen hälften av tiden var. Avtalet ska ni skicka till Socialnämnden för att få det godkänt (FB 6 kap. 14a §). Då blir det juridiskt giltigt. Det betyder att du och mamman måste följa det och ni kan gå med det till en domstol om någon av er inte gör det.

Dom

En tvist i domstol och beslut om växelvis boende i en dom är ett alternativ, om avtal inte fungerar (FB 6 kap. 14a §). Vill bara du ändra till växelvis boende och går det inte att komma överens om en kompromiss du och mamman är nöjd med? Då kan du väcka talan i domstol och be dem ändra barnens boende. Domstolen bestämmer att barnen ska bo växelvis, om de bedömer att det är till barnens bästa. Det finns alltså inte någon garanti att du kan få till en ändring i en dom. Det blir en bedömningsfråga som avgörs baserat på många olika omständigheter.

Barnen har rätt till umgänge med föräldrarna och deras bästa ska vara avgörande

En viktig sak att tänka på är att varken du eller mamman har någon rätt att vara med era barn på något visst sätt. Det är istället så att barnen har en rättighet att umgås med dig och mamman, så att de får möjlighet att bygga en bra relation mer er båda. Du och mamman har en plikt att se till att den här rättigheten uppfylls. Antingen uppfylls den genom att barnen bor hos er eller genom att ni umgås på andra sätt (FB 6 kap. 15 §). Samtidigt har ni en plikt att alltid avgöra frågor om till exempel boende till barnens bästa. När ni tar beslut ska ni också visa hänsyn för barnens egna önskningar så långt det är rimligt med tanke på barnens ålder och mognad (FB 6 kap. 2a §).

Ibland kan en förälders plikt att se till att barnens rättigheter uppfylls och barnens egna önskningar gå emot varandra. Är barnen inte tillräckligt mogna att ta viktiga beslut om var de ska bo, så måste du och mamman kanske ta beslut som går emot deras vilja för att se till att barnen får vara med dig och mamman tillräckligt mycket. I vilket fall som helst så är det alltid barnens bästa som är centralt. Du och mamman kan inte kräva något särskilt, utan ni måste försöka komma överens om en lösning som är bra för barnen.

Du skriver ju att du bott 10 mil från barnen i 8 år. För mig låter det som att barnen då kanske är äldre än 8 år. Det finns en slags tumregel inom juridiken att ett barn på ungefär 12 år börjar bli gammalt nog att vara med och ta ganska viktiga beslut om var det ska bo och hur mycket det ska umgås med sina föräldrar. Jag skulle även säga att ett barn som är 8 år eller lite äldre är tillräckligt mogen att vara med och i alla fall påverka sina föräldrars beslut om boende och umgänge. Skulle du gå till domstol med frågan kommer domstolen fråga barnen vad de vill. Ju äldre och mognare de är, desto större vikt kommer deras egna önskningar få när domstolen tar sitt beslut.

Du måste betala underhållsbidrag även om barnen har en teoretisk möjlighet att bo hos dig

Som förälder har du en underhållsskyldighet för ditt barn. Du uppfyller din underhållsskyldighet antingen genom att bo varaktigt med barnet, eller genom att betala underhållsbidrag (FB 7 kap. 2 §). Du har inte uppfyllt din underhållsskyldighet genom att säga att det är möjligt för dina barn att bo hos dig. Du måste ta ett faktiskt ansvar för de kostnader som kommer av vårdnaden om barnen.

Så länge de inte bor varaktigt hos dig ska du alltså betala underhåll. Bod barnen växelvis ses det som att de bor varaktigt hos både dig och mamman och då uppfyller ni båda er underhållsplikt.

Sammanfattning

- Du kan få till en ändring av barnens boende genom avtal med mamman eller genom dom.

- Barnens bästa ska alltid vara avgörande. Ju äldre och mognare barnen är desto större hänsyn ska ni visa för deras egna åsikt i frågan.

- Du och mamman har ingen rätt att kräva umgänge med era barn. Barnen har rätt att bo eller umgås med er på ett sätt som de mår bra av.

- Du måste betala underhållsbidrag så länge barnen inte bor varaktigt hos dig.

Mina råd till dig

Jag rekommenderar att du i första hand pratar med mamman till barnen och barnen själva. Berätta att du planerar att flytta närmre och vill att barnen ska bos hos dig halva tiden. Är mamman och barnen positivt inställda? Då kan ni skriva ett avtal och få det godkänt av socialnämnden. Ni hittar information om hur det här fungerar och hur avtalet ska se ut på er hemkommuns hemsida.

Kommer ni inte överens? Då rekommenderar jag dig att först försöka med samarbetssamtal. Det är en kostnadsfri hjälp som ni kan få via Familjerätten i hemkommunen. Då försöker en utomstående person hjälpa dig och mamman att nå en överenskommelse som ni båda är nöjda med.

I sista hand kan du ta frågan till domstol. En domstolsprocess om boende kan bli jobbigt för alla som är inblandade. Därför är det viktigt att ni försöker komma överens först. Om du tar frågan till domstol i framtiden rekommenderar jag dig att anlita en jurist som kan hjälpa dig genom processen. Du är välkommen att boka tid med Lawlines jurister här.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor och att ni kan komma överens om hur barnen ska bo så att det blir så bra som möjligt för både dig och barnen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare