FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/08/2023

Vad har föräldrar för rättigheter när barnet fyllt 18 år?

När min son fyller 18 år. O fortfarande bor hemma. Vad har jag då för rätt att bestämma över han? Vad händer om han inte gör som jag säger? Exempelvis att han vill vara mer hos sin flickvän.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vilka rättigheter du som förälder har att bestämma över din son när din son fyllt 18 år. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av föräldrabalken (FB).

Under föräldrarnas vårdnad

Ett barn står under föräldrarnas vårdnad. Det innebär att föräldrarna ansvarar över barnets personliga förhållanden, trygghet och uppfostran och betyder bland annat att de får bestämma vart barnet ska bo, se 6 kap. 1 § och 2 § FB.

Av 6 kap. 2 § FB framgår dock att föräldrarnas vårdnad upphör när barnet fyller 18 år. Från och med den dag då barnet fyllt 18 år har vårdnadshavaren alltså inte längre rätt att bestämma över angelägenheter rörande barnet såsom dess umgänge och liknande. I ditt fall innebär det att du som förälder inte kan bestämma över din son när han fyllt 18 år, då din son själv bestämmer om han till exempel vill vara mer hos sin flickvän som du nämner.

Underhållsskyldighet

Av 7 kap. 1 § första stycket FB svarar man som förälder, oavsett om man är vårdnadshavare eller inte, för barnets underhåll fram tills att barnet fyllt 18 år. Går barnet däremot i grundskola eller gymnasiet så har föräldrarna en underhållsskyldighet så länge skolgången pågår. Denna underhållsskyldighet gäller däremot enbart tills att barnet fyllt 21 år, 7 kap. 1 § andra stycket FB.

Detta innebär att trots att du som förälder inte har någon rättighet att bestämma över ditt barn när han fyllt 18 år, så har du en underhållsskyldighet, förutsatt att han går i skolan. Underhållsskyldigheten innebär ett ansvar att svara för barnets behov som kan omfatta kostnader för mat, boende, sjukvård, utbildning osv…

Sammanfattning

Som svar på din fråga kan du inte bestämma över din son när han fyllt 18 år. Han får alltså själv bestämma över sina angelägenheter.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare