Vad har en skola för anmälningsskyldighet?

Har myndigheter såsom skola anmälningsskyldighet om man får veta att en förälder jobbar svart? Var i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skolors anmälningsskyldighet

En skola har inte anmälningsskyldighet om de misstänker att någon jobbar svart. Den anmälningsskyldighet en skola har är om de misstänker att ett barn far illa på något sätt. Skolan och lärarna är då skyldiga att anmäla denna misstanke till socialnämnden enligt 14:1 SoL.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare