Vad har en hundägare för ansvar om dennes hund biter någon?

Hej!

Min hund bet en person i låren, vederbörande fick blåmärke utan att blöda, men blev hysterisk.

Jag gav mitt nummer och sa att jag kan står för sjukhus räkningen.

Det var när jag och min hund( jack russell) var på väg ut från porten, mitt framför porten står två personen med ansiktet mot porten, d verkar som om inte vet koden till porten, jag öppnade porten, den ena klev att vänster och den andra klev åt höger om mig, men vi fick inte mycket med utrymme mellan dessa två personerna, jag betämde ändå för att fortsätta ut med hunden på min högrasida, jag tog fyra fem steg och stannade upp för att kolla efter min fru som är bakom mig, då hoppade min hund och nafsa personen vänster om mig.

Vad kan d blir för påföljd för mig och min hund?

Tack på förhand/Mana

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att säga att jag inte kan ge ett garanterat svar så här över internet på vad som kommer hända i just din situation, men jag vill gärna förklara vad det är som gäller i situationer som den du beskriver.

Allmänna regler om skadestånd finns i skadeståndslagen. En kroppslig skada räknas som personskada, och skadestånd för sådana skador regleras i 5 kap. 1 § skadeståndslagen. Ett exempel på en kostnad som då ska ersättas är sjukvårdskostnader precis som du skriver i din fråga. Om det visar sig att den skadelidande medverkade till skadan (alltså att personen som blev biten av din hund kan anses ha bidragit till skadan själv) kan skadeståndet jämkas. Sådan jämkning finns reglerad i 6 kap. 1 § skadeståndslagen.

En hundägares ansvar regleras i en särskild lag som heter lag om tillsyn över hundar och katter. Enligt 19 § i den lagen ska ägaren ersätta en eventuell skada som dennes hund orsakar oavsett hur skadan uppstod. Om det visar sig att det var personen som blev biten som orsakade skadan kan hundägaren sedan ha rätt att få tillbaka det denne betalat.

Sammanfattningsvis kan du som hundägare vara tvungen att betala skadestånd till personen som blev biten. För mer juridisk hjälp kan jag rekommendera att ta kontakt med Lawline via telefon, du kan då få ytterligare och mer detaljerad rådgivning i ditt ärende.

Jag hoppas att jag i alla fall kunde förklara lite om hur reglerna ser ut på området.

Stort lycka till.

Vänligen,

Nora TengnérRådgivare