FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/11/2018

Vad har en förälder rätt till?

Om jag har ensamvårdnad över min dotter, pappan har aldrig funnits med i hennes liv (6år) och bor i Chile, alltså är ej svensk eller har medborgarskap, skulle han kunna på något sätt ta henne ifrån mig om han ville? Eller kan han göra något överhuvudtaget? I så fall vad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken. Vid alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande.

I ditt fall har du enligt uppgift enskild vårdnad. Vill pappan få till stånd en ändring av det kan han vända sig till domstol. Ändringen kan då bli antingen gemensam eller ensam till någon av er (6 kap. 5 § första stycket FB). Efter vad du berättar i din fråga (att han inte funnits i hennes liv och bor utomlands) talar det för att en domstol i en sådan fråga inte skulle bevilja en ändring i vårdnaden. Det ligger i regel i barnets bästa att inte göra en sådan ändring.

Pappan har heller ej någon rätt till umgänge med dottern. Däremot har er dotter rätt till umgänge med honom (6 kap. 15 § FB). Pappan kan vända sig till domstol och begära att domstolen beslutar om umgänge – om ni inte själva kan komma överens om det (6 kap. 15 a § FB). Det torde vara mer troligt att domstolen skulle besluta om umgänge mellan pappan och dottern. I ert fall kräver det dock att han är i Sverige; ett umgänge när han bor utomlands och aldrig haft kontakt med er dotter är rent praktiskt mer eller mindre omöjligt.

Sammanfattningsvis och som svar på din fråga kan pappan inte ta er dotter ifrån dig. Han kan begära en ändring av vårdnaden, det förefaller dock (mot bakgrund av de uppgifter du lämnat) som orimligt att domstolen skulle besluta om sådan ändring. Pappan kan även begära att er dotter ska få ha umgänge med honom. Umgänget kan bestå av t.ex. att de träffas. Dock är det svårt med umgänge när han bor i Chile och heller aldrig haft någon kontakt med henne.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare