FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2020

Vad händer om ens gemensamma bostad är enskild egendom genom gåvobrev

Har en bodelning att göra där den man jag var gift med i 25 år säger att han fått gården vi bodde på och drev tillsammans av sina föräldrar i ett gåvobrev som jag aldrig fått läst eller sett och därför har jag ingen rätt på några tillgångar .Hur får får jag reda på vad som gäller och min rätt .Jag har föreslagit att vi ska ta en advokat till hjälp .Han pratar bort det hela och har inte tid säger han .Hur går jag vidare ?Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i äktenskap är att alla tillgångar är gemensamma, giftorättsgods. Enda sättet att göra egendom till en av makarnas enskilda egendom är genom äktenskapsförord, gåvobrev eller om en av makarna ärver och den avlidne skrivit att arvet ska vara makens/makans enskilda egendom.

Jag tycker det låter som en bra idé att vända dig till en advokat, även om din make inte vill det för att någon ska tillvara på dina intressen. I första hand behöver din make kunna uppvisa detta påstådda gåvobrev för att det ska finnas någon enskild egendom att diskutera.

Sedan utifrån hur detta eventuella gåvobrev då är utformat, går det att klargöra vilka av era tillgångar som ska anses vara din makes enskilda egendom. Ni kan ju ha tillfört gården tillgångar, tillfört kreatur som kor t.ex. vilket har ett värde som då ska skiljas från gårdens egna värde.

Eftersom att du inte vet om det finns ett gåvobrev, och därav inte kan lämna några uppgifter om dess innehåll som jag kan hjälpa dig att tolka så skulle jag ge dig rådet att först be din make ta fram gåvobrevet, han behöver ju uppvisa den handlingen för att ni oavsett ska kunna komma vidare med bodelningen. Efter att du då eventuellt får se ett gåvobrev som är signerat av båda hans föräldrar (beroende på vem som hade lagfart), att gården specificerats och att det är daterat, får du gärna återkomma med uppgifter eller vända dig till en advokat för att få hjälp, så någon opartisk får insikt innan du skriver på något bodelningsavtal.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jessica SarhedeRådgivare