FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/01/2019

Vad händer vid skilsmässa om jag skänker bort min fastighet till min make?

Hej, jag är gift och äger ett fritidshus till 100 %, som inte är belånat och vi har inga äktenskapsförord. Nu har vi planer på att ansöka om rotbidrag för arbete på fritidshuset, men jag tjänar för lite för att få något bidrag. Om jag ger bort hela huset som gåva till min maka, som uppfyller inkomstkraven, vad händer då vid en ev skilsmässa? Ingår huset i bodelningen, eller har jag i och med gåvan frånsagt mig all rätt till hälften av värdet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du skänker bort fastigheten är den, under förutsättning att ni inte har äktenskapsförord som stadgar annat, fortfarande giftorättsgods. Att fastigheten är giftorättsgods innebär att den, oavsett vem som står på den, ska ingå i en bodelning vid t.ex. skilsmässa (jfr 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Du har alltså rätt till hälften av fritidshusets värde vid en skilsmässa och har inte frånsagt dig någon rätt till det.

I den lottläggning som sker i en skilsmässa har varje make rätt att på sin lott i första hand få sin egendom som den maken önskar (11 kap. 7 § Äktenskapsbalken). Det innebär att eftersom din make kommer att äga fritidsfastigheten kan vederbörande ha rätt att behålla den på sin lott. Du måste dock lösas ut genom att du t.ex. får pengar. Det innebär således att du har rätt till halva fastighetens värde, men det finns en risk att din make kan få fastigheten på sin lott i samband med en skilsmässa. Värdemässigt gör det ingen skillnad för dig utan det handlar snarare om du har någon form av personlig koppling till fastigheten och inte vill riskera att bli av med den i en skilsmässa.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare