Vad händer om testamenterad egendom inte finns kvar?

Hej!

Mina föräldrar har skrivit ett testamente där en bröstarvinge (vi är 3 barn)

ska få ärva deras hus. Nu orkade de inte bo kvar i huset längre, så huset såldes och de flyttade till en lägenhet (på deras initiativ )

som köptes för för en stor del av försäljningen.

Vad gäller den dag de går bort ? I och med att huset är sålt?

Ska värdet av försäljningen räknas och tillfalla syskonet som skulle få ärva huset ?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Regleringen kring vad som händer om egendom som är testamenterad inte finns kvar i kvarlåtenskapen hittar vi i 11 kap. 4§ Ärvdabalken. Språket i paragrafen är gammalmodigt, men ska förstås som att om en sak som nämns i ett testamente inte finns kvar så får testamentstagaren inget annat. Om en testamenterad vara säljs innebär alltså huvudregeln att testamentstagaren inte får någon annan egendom istället för den sålda varan.

Undantag

Regleringen som framgår i 11 kap. ÄB är endast presumtioner. Detta innebär att reglerna träder i kraft om inget annat står i testamentet eller om det på något annat sätt framgår att testatorerna önskar att annan egendom ska träda i husets ställe.

I fall när egendom ersatts av annan egendom ligger det dock närmre till hands att man gör bedömningen av att den nya egendomen ska ersättas av den gamla, speciellt om syftet med testamentet var att en viss person skulle få egendom av ett visst värde. Detta visas även i fallet NJA 1948 s. 405.

Av frågan framgår inte varför just fastigheten testamenterats, men om den huvudsakliga anledningen var att ett av barnen skulle få ett värdetillskott i form av värdet för huset indikerar detta att man ska anse att huset ersatts av lägenheten.

Slutsats

Enligt huvudregeln ska inte någon annan egendom utgå som ersätter huset. Kan man däremot visa att testatorernas vilja är att egendomen ska ersättas kan detta bli fallet.

Om ingen sådan vilja kan konstateras blir resultatet att testamentet blir utan verkan i delen som rör den sålda egendomen.

Av frågan framgår även att dina föräldrar fortfarande lever. En möjlighet är därför att prata med dem och se hur de önskar göra, då ett nytt förtydligande testamente kan vara bra för att klargöra deras önskan.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare