Vad händer om sambo inte begär bodelning inom ett år från separation?

Hej.

Jag och min sambo har separerat. Jag äger bostaden. Om han inte begär bodelning inom ett år efter att vi separerat skrivs ärendet av. Vad innebär det? Kan han inte längre begära hälften av värdet på lägenheten då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När sambor separerar ska begäran om bodelning framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde, precis som du skriver i din fråga. Detta regleras i 8 § 2 st. sambolagen. Det finns ingen skyldighet för sambor att förrätta bodelning efter en separation. En anledning till att lagen ser ut som den gör är att bodelning inte ska behöva göras om samborna är överens om att var och en av dem ska behålla sin egendom.

Om varken du eller din sambo begär bodelning inom ett år från separationen behåller alltså var och en av er sin egen egendom. Då har din före detta sambo inte rätt till något av din egendom och kan inte begära hälften av värdet på lägenheten.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare