Vad händer om sambo avlider och har överlåtit lägenhet och fritidsfastighet till den andre sambon?

Min mamma och hennes sambo äger gemensamt en lägenhet där de är folkbokförda och en fritidsfastighet utanför stan. Fritidsfastigheten ägde min mamma själv när de träffades, och hennes sambo ägde lägenheten, men de har överlåtit hälften av respektive egendom till varandra. Om mamma skulle gå bort före sin sambo, vad ärver mina systrar och jag och när? Vi är såklart angelägna om att få ärva fritidsfastigheten, eftersom den varit i vår mammas ägo länge.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka ge dig en så tydlig bild som möjligt om vad som gäller och gå igenom detta systematiskt. Jag utgår ifrån att alla handlingar är upprättade korrekt och är giltiga.

Samboegendom

När det gäller samboförhållande är det viktigt att skilja på vilken egendom som är samboegendom och inte. I 3 § Sambolagen (SamboL) stadgas det att med samboegendom avses bostad och bohag som är förvärvat för gemesamt bruk. Vad som inte utgör samboegendom stadgas i 4 § och är; egendom som sambo fått i gåva av någon annan, egendom som sambo erhållit genom testamente, egendom som sambo ärvt och egendom som trätt i stället för samtlig egendom.

Arv

När det gäller arv finns det i svensk rätt ingen lagstadgad arvsrätt för sambor. För att sambor ska kunna ärva varandra förutsätts att det finns ett giltigt testamente. Skulle det inte finnas något testamente så kan alltså inte sambor ärva varandra.

Varför är det viktigt att hålla isär samboegendom och enskild egendom?

Jo! Om ena sambon avlider kan efterlevande sambo påkalla bodelning (8 § SamboL). Men detta gäller enbart samboegendom, dvs bostad och bobag för gemensamt bruk. Det innebär att fritidsfastigheten faller utanför sambolagens tillämpningsområde.

Istället gäller samäganderättslagen (SamägL) vilken reglerar situationen när två eller fler personer äger egendom gemensamt.

Man kan säga att man äger då den del man har betalat för egendomen. Skulle din mamma gå bort, skulle ni alltså ärva den del av fritidsfastigheten som är hennes, andra hälften är ju överlåten till hennes sambo.

Sammanfattning och råd

Eftersom lägenheten är samboegendom så kan den bli föremål för bodelning om efterlevande sambo begär det. Det skulle innebära att ni har rätt till halva egendomen. Likaså med fritidsfastigheten. Hade den inte varit överlåten till sambon hade det ju varit er egendom eftersom den inte utgör samboegendom, men eftersom det nu finns samäganderätt kan ni inte ärva hela fastigheten - utan enbart den halva som är er mammas.

Jag förstår att ni är angelägna om att ärva fritidsfastigheten. Jag skulle förklarat situationen för henne, så att hon är införstådd med vad som gäller rent juridiskt. Jag skulle också tagit kontakt med en jurist som är specialiserad på den här typen av frågor, då kan du få mer råd och väglädning kring vad som gäller i just ert fall. Jag kan enbart ge en generell förklaring till regleringen.

Hoppas att det gav dig tillräckligt med var på din fråga! Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare