Vad händer om man vägrar sälja något man äger tillsammans med fler personer?

Jag och min bror delar ett dödsbo efter vår mor. Nu vill min bror sälja, det rör sig om en sommarstuga som vi fått i testamentet. Jag och mina barn har underhållit och skött om stugan i 15 år. Vi vill behålla stugan och vår bror vill bli utlöst med 400.000 sek, han påstår att han har en muntlig värdering på 850.000 sek men enligt mäklaren hittar dom inget. Vad händer om jag vägrar sälja?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du och din bror äger sommarstugan tillsammans enligt testamentet är ni samägare (1 § Samäganderättslagen).

Vill din bror sälja sin andel direkt till dig kan ni göra det genom att underteckna en köpehandling (4 kap. 1 § JB). Ni är självklart fria att komma överens om ett pris som som du vill köpa för och han vill sälja för. Du kan givetvis även avstå från att köpa din brors andel.

Jag har förstått att du och dina barn vill behålla sommarstugan. Det finns dock ingen möjlighet att med säkerhet kunna behålla den genom att avstå från att köpa hans andel samt vägra att sälja hela sommarstugan. Eftersom ni är samägande har din bror möjlighet att ansöka hos rätten om att få sommarstugan såld på offentlig auktion (6 § Samäganderättslagen). I ett sådant fall delas försäljningsvinsten upp mellan er enligt de andelar ni äger i den. Försäljning får dock inte ske om någon delägare visar synnerliga skäl för att det inte ska ske. Utifrån omständigheterna jag har fått kan jag inte se att det skulle föreligga några sådana synnerliga skäl. Det är såklart inte säkert att din bror vill ansöka om försäljning på offentlig auktion, men du bör vara medveten om att möjligheten till att göra det finns.

Vill ni agera på något sätt finns det alltså tre möjliga alternativ:

1. Du kan köpa din brors andel till ett mellan er överenskommet pris
2. Ni kan sälja sommarstugan tillsammans
3. Din bror kan ansöka om försäljning på offentlig auktion

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare