Vad händer om man säger upp bostadsrätten p.g.a. en väsentlig avgiftshöjning?

Hej,

Enligt Bostadsrättslagen 7 kap. 17 § finns en rätt för bostadsrättshavaren att säga upp sin bostadsrätt om en väsentlig avgiftshöjning skett och det inte är oskäligt mot föreningen och dess medlemmar att bostadsrätten sögs upp. Hur går det förfarandet till? Blir det föreningen som då säljer bostadsrätten och pengarna från försäljningen tillfaller den tidigare innehavaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om bostadsrättshavaren utnyttjar sin rätt enligt 7 kap. 17 § bostadsrättslagen (BRL) att frånträda bostadsrätten övergår bostadsrätten till bostadsrättsföreningen. Föreningen har då att betala en skälig ersättning för bostadsrätten. (7 kap. 29 § BRL). Vad som utgör en skälig ersättning är normalt sett marknadsvärdet för bostadsrätten, om inte särskilda skäl föreligger.

Vad som kan utgöra särskilda skäl är exempelvis om föreningen har infört en prisföreskrift i föreningens stadgar. (9 kap. 5 § p. 6). Genom en prisföreskrift kan föreningen bestämma att ersättningen vid övergång av bostadsrätten inskränks på något sätt. Prisföreskriften kan t.ex. avse att ersättningen bara får motsvara insatsen för bostadsrätten och en eventuell ränta.

Sammanfattningsvis

Om bostadsrättsinnehavaren frånträder bostadsrätten enligt 7 kap. 17 § BRL övergår bostadsrätten till föreningen som då har att betala en skälig ersättning för bostadsrätten, vilket i normalfallet utgörs av marknadsvärdet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare