FrågaPROCESSRÄTTDomstol11/04/2018

Vad händer om man missar sin domstolsförhandling?

Hej!

Min kompis har inte betalat min mobiltelefonräkning. I en ansökan om stämning yrkar tele 6 att hen skall betala 4000kr till bolaget. Tingsrätten utfärdar stämningen och kallelsen till sammanträde för muntlig förberedelse. Hen år en en del av handlingarna, men råkar försova sig den dagen och kommer inte till tingsrätten. Vad kommer drabba hen ? och vad kan hen göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

I en dispositiv förhandling, där två parter som tvistar kan förlika tvisten utan domstolens hjälp, kan en part förlora per automatik genom att inte närvara vid förhandlingen. Detta kallas för tredskodom om innebär att domstolen inte dömer saken utan endast dömer till den parts fördel som infunnit sig i rätten. För att detta ska ske måste domstolen vara säker på att kallelsen nåt fram till svaranden. 44 kap. 2 § rättegångsbalken.

Vad hen kan göra är att inom 1 månad begära återvinning enligt 44 kap. 9 § rättegångsbalken. Om man inte begär återvinning till den domstol som tog upp tvisten inom 1 månad står domen fast. Om tredskodom meddelats innan huvudförhandling skett ska ansökan om återvinning innehålla allt som behövs för att fullgöra förberedelsen. När återvinning skett ska förhandlingar återupptas där man lämnade förhandlingarna (44 kap. 10 § rättegångsbalken).

Hoppas det här hjälper!

David ZandianRådgivare