Vad händer om man inte godkänner ett föreläggande av ordningsbot?

Hej jag åkte fast för fortkörning 2 månader sen och fick indraget körkort i 6 månader också en drog dem ner det till 5 månader då jag är i behov utav mitt körkort i jobb och fritid.

När polisen stoppade mig och bad mig skriva under pappret så förnekade jag brottet och vägrade skriva under då jag inte anser att jag körde i den hastigheten. När jag frågar polisen om bevis så säger dem att dem är beviset dem har alltså inget på bild eller laser!

Nu har jag även fått ett brev hem där dem vill att jag ska kontakta polisen för att dem ska veta om jag godtar en ordningsbot eller inte. Som jag skrev tidigare så körde jag inte i den hastigheten som polisen angav i pappret och om jag godtar ordningsboten så blir det som att jag godkänner. Men va händer om jag inte godtar ordningsboten blir det rättegång? Och i sånna fall va händer för jag stå för hela rättegångskostnader ifall att polisen vinner?

Dem skriver också att en kontollmättning utav fordonet är klar vad betyder det? Hur stark bevis är det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer om man inte godkänner ett föreläggande av ordningsbot?

Enligt 48 kap. 3 § rättegångsbalken innebär ett godkännande av en ordningsbot inom rätt tid att samma gärning inte också får prövas i en rättegång. Om man inte godkänner en ordningsbot betyder detta alltså att det inte finns något hinder mot gärningen tas upp till prövning i en rättegång.

Vilka rättegångskostnader riskerar du att betala vid en fällande dom?

Rättegångskostnader i brottmål regleras i 31 kap. rättegångsbalken. I 31 kap. 1 § rättegångsbalken föreskrivs det vilka rättegångskostnader den tilltalade ska ersätta staten för vid en fällande dom. Om den tilltalade fälls för ett sådant här brott kommer den tilltalade knappt att behöva betala några rättegångskostnader, bland annat eftersom ersättningen till den offentliga försvaren oftast är den största kostnadsposten och en sådan utses inte till en tilltalad som står åtalad för ett så här lindrigt brott (se 21:3 a rättegångsbalken).

Övriga frågor

Jag hittar ingen information om vad en kontrollmätning av fordon är för någonting. Mitt råd är därför att du vänder dig till polisen och frågar om detta.

Vad gäller frågan om en kontrollmätning utgör ett starkt bevis eller inte är den omöjlig att svara. Bevisvärdering inom juridiken är invecklat och utan att känna till de närmare omständigheterna i det här fallet går det helt enkelt inte att ge något svar på den frågan. I slutändan är det upp till domstolen att värdera den bevisning som förekommit i målet.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare