Kan jag slippa rättegång genom att erkänna?

Jag handlade på en butik med självscanning. Bakgrunden är att jag varit sjukskriven på grund av ptsd och utmattning och hade påbörjat en traumabehandling som gjorde jag hade utmattningssymptom med problem med minnet, vilket finns dokumenterat. När jag är i självscanningen och ska scanna varorna i kassan, så scannar jag, betalar och åker hem. Sedan blir jag uppringd av butiken som säger att dom ser att jag inte scannat allt. Jag får panik! Nu har jag varit på förhör och när dom frågade om jag erkände handlingen så sa jag att jag ser ju klart och tydligt på filmen att jag inte scannar allt i påsen så jag måste ju erkänna men jag har inte gjort det med uppsåt och polisen sa att han skulle skriva att jag erkänner omständigheterna och vad som hände men det skedde inte med uppsåt. Summan är 800 kronor. Nu har jag fått papper om att ärendet ska gå till huvudförhandling/rättegång. Jag kommer absolut inte klara en rättegång med allt mitt tidigare trauma jag upplevt. Kan jag erkänna handlingen, nu i efterhand för att på något sätt undvika rättegång? Det sista jag klarar av och vill är att det ska bli rättegång och jag är villig att erkänna för att slippa det, även om det blir att erkänna med uppsåt eller liknande. Vad är mina alternativ nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att åklagaren väckt åtal och att du undrar om det går att hindra en rättegång genom att erkänna brottet. Frågor om rättegång och åtal regleras huvudsakligen i rättegångsbalken.

När ska åtal väckas?

I Sverige är det en åklagare som bestämmer om åtal ska väckas eller inte (45 kap. 1 § RB). Åtal väcks då åklagaren uppskattar att det finns tillräckligt stöd för att den misstänkta har begått brottet.

Kan rättegång undvikas genom erkännande?

Åklagaren kan besluta om strafföreläggande istället för åtal (48 kap. 1 § RB). Ett strafföreläggande innebär att åklagaren bestämmer ett bötesstraff som den misstänkte ska betala (48 kap. 2 § RB). Det här kan bli aktuellt om den misstänkte erkänner brottet. Ett strafföreläggande aktualiseras emellertid endast om åtal inte väckts.

I ditt fall förstår jag det som att åklagaren redan väckt åtal. Du kan därför inte slippa rättegång genom att erkänna.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Klara LindblomRådgivare