Vad händer om man hyr ut en lägenhet i andra hand svart?

Hej,

jag har medvetet valt att hyra en lägenhet i andrahand även fast jag vetat att det är ett svart kontrakt. Jag undrar därför om det kan slå tillbaka på mig ifall vi blir upptäckta? kan jag bli anmäld för att ha skrivit på en svart kontrakt? eller ifall jag väljer att avbryta det svarta kontraktet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det krävs att man har sin hyresvärds samtycke för att man ska få hyra ut din hyresrätt i andra hand. Detta följer av hyreslagen (12 kap jordabalken). Annars hyrs lägenheten ut svart som du beskriver det, då blir uthyrningen olaglig.

Hyr man ut en hyresrätt i andra hand utan att hyresvärden har gett sitt samtycke, kan hyresvärden förverka hyresrätten enligt 12 kap jordabalken 42 § 3 p. Det betyder att den som sitter på förstahandskontraktet kan förlora sin hyresrätt med omedelbar verkan. Det är det som kan hända om hyresvärden upptäcker att lägenheten har hyrts ut olovligt. Detta gör i praktiken att din andrahandshyresrätt också går förlorad.

Ni bör alltså be om hyresvärdens tillåtelse innan ni skriver andrahandskontrakt!

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare