FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/01/2021

Vad händer om man förfalskar underskrifter?

Jag har en syster som har på uppmaning av sin chef skrivit under hälsointyg i andras namn. Vad händer då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din syster och hennes chef på ett eller annat sätt har "samarbetat" för att förfalska andras underskrifter. Detta kan innebära att din syster och chefen har gjort sig skyldiga till urkundsförfalskning enligt 14 kap. 1 § Brottsbalken. Påföljden för urkundsförfalskning är fängelse i högst två år. Ifall de blir påkomna och detta bevisas kan det leda till rättegång.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare