Vad händer om man bor i en hyresrätt och får anmälan om störning?

Hej,skriver här för att jag är väldigt orolig,för jag tror att jag har fått en anmälan mot mig från en granne.Bor i hyresrätt.Min fråga är vad kommer hända nu?? Kan man kontakta hyresvärden för å prata med dom.Störningsjouren har varit utanför min dörr 2 gånger.Ingen störning förekom alls.Känner mig rådvill,vet inte vad jag ska göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då frågan rör störningar i en hyresrätt är 12 kap. jordabalken (JB) tillämplig lag.

Störningar i hyreslägenhet

Vid användningen av en hyreslägenhet får man som boende inte störa sina grannar i omgivningen. Störningar får då inte vara skadliga för hälsan eller försämra bostadsmiljön (12 kap. 25 § första stycket JB). Alla störningar omfattas dock inte av regeln, utan man måste som hyresgäst acceptera lindriga störningar som exempelvis ljud som normalt följer av att leva i ett flerfamiljshus. Man får här göra en bedömning i vad som ska anses vara störande och försämrar bostadsmiljö eller skadar hälsan, men det ska vara mer störningar än vad som får anses vara normalt i en hyreslägenhet.

Svar

Det är hyresvärden som ska utreda om du verkligen har stört omgivningen. Skulle så vara fallet ska hyresvärden ge en tillsägelse till den störande hyresgästen (12 kap. 25 § andra stycket JB). Så som det framkommer av din fråga har du inte gjort dig skyldig till någon störning och därmed inte brutit mot regeln. Du behöver då inte vara orolig. Det jag skulle rekommendera dig att göra är precis som du skriver att skriva till hyresvärden och förklara läget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare