Vad händer om jag missar att betala min avgift för bostadsrätt?

Hej.

Missat betala bostads avgiften? Bor på bostadsrätt.

Konsekvenserna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i bostadsrättslagen (BRL).

Du som bostadsrättsinnehavare har en skyldighet att betala årsavgiften, vilket vanligtvis hos bostadsrättsföreningar brukar delas upp och betalas månadsvis och kallas då månadsavgift. (7 kap. 14 § BRL).

Det finns vissa saker som medger bostadsrättsföreningen rätt att säga upp dig till avflyttning. Att avgiften inte betalas i tid är en av anledningarna. (7 kap. 18 § p. 1a). Då anses nämligen din nyttjanderätt förverkad vilket innebär att föreningen är berättigad att säga upp dig till avflyttning.

Om det däremot sker en rättelse innan föreningen har sagt upp dig till avflyttning, får du inte skiljas från lägenheten på grunden att du har missat betalningen. (7 kap. 21 § BRL). Med rättelse i ditt fall avses då att du har betalat avgiften. Detta innebär att om du betalar avgiften innan föreningen har agerat på detta får de inte säga upp dig på grund utav det.

Sammanfattningsvis

Din nyttjanderätt är förverkad om du inte betalar avgiften i tid vilket innebär att föreningen får säga upp sig till avflyttning. Om du däremot har betalat avgiften innan föreningen gör detta får de inte säga upp dig på grund utav detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare