Vad händer om jag gifter mig under pågående skuldsanering?

Om jag gifter mig under pågående skuldsanering med min nuvarande särbo, hur påverkas hans egendom och hur påverkas min skuldsanering.

Blir det omprövning med risk för att jag mister den? Är det bättre att fortsätta vara särbo?

Att han ska ha kvitto på sina saker känns självklara.

Hjälper det oss med något form av äktenskapsförord?

.. vi vill leva under samma tak.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skuldsanering finns i skuldsaneringslagen.

Om det sker en stor förändring av din ekonomi finns möjlighet för kronofogden att ompröva och ändra beslutet om skuldsanering. Skuldsaneringen ska vara skälig med hänsyn till gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden (9 § skuldsaneringslagen). En särskild fråga som ofta uppkommer är om det har någon betydelse att maken till gäldenären (den skuldsatta personen) har mycket bättre ekonomiska förhållanden än gäldenären. Det finns inte något krav på att någon annan ska tvingas betala skulder som endast gäldenären har dragit på sig. Däremot kan makens förmögenhet och inkomster ha betydelse när man ska bedöma om gäldenären har en sådan hög levnadsstandard att det skulle framstå som stötande att bevilja skuldsanering (läs om skuldsanering på skatteverkets hemsida här). Läs även på kronofogdens hemsida här.

Det är alltså möjligt att beslutet om skuldsanering omprövas för det fall du gifter dig. Resultatet av en sådan omprövning beror dock på din nuvarande särbos ekonomiska förhållanden. En makes egendom kan påverka hur betalningsplanen utformas, men tas inte i direkt anspråk vid t.ex. en utmätning. En person är alltid själv ansvarig för sina skulder och det är bara den skuldsatta personens egendom som kan tas i anspråk för dennes skulder. Läs liknande lawline-svar här och här.

Ett äktenskapsförord reglerar endast vad som ska ingå i en framtida bodelning (läs om äktenskapsförord här). Genom ett äktenskapsförord kan förordnas att egendomen ska vara enskild egendom, vilket innebär att egendomen inte delas lika mellan makarna vid eventuell äktenskapsskillnad (se 7 kap. 2 § 1 punkten äktenskapsbalken). Det saknas betydelse i utmätningssammanhang om egendomen är enskild egendom genom äktenskapsförord. Vad som har betydelse är vilken av makarna som egendomen tillhör (läs här).

För att få mer konkreta svar på dina frågor rekommenderar jag dig att kontakta Kronofogdemyndigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare