Vad händer om jag blivit polisanmäld för förskingring?

Hej,

Jag jobbade på en butik och gjorde något väldigt dumt. Jag gav bort lite gratis saker medan jag jobbade till en person jag kände och fick ett samtal som sa att jag ska ha möte med säkerhetschefen och att jag blir ersättnings skyldig samt att jag blir polisanmäld. Jag erkände till brottet under samtalet då hon sa att det finns både vittne och film på att jag har gjort det. Min fråga är vad som händer om jag blir polisanmäld? Jag har aldrig gjort något sånt här tidigare och jag pluggar på universitetet, påverkar det mina studier. Sakerna jag gav bort överskred ett värde av 1000 kr.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det polisanmälan kan leda till är att du blir åtalad för förskingring enligt 10 kapitlet 1§ Brottsbalken. Eftersom du säger att du har begått brottet och att det finns bra bevismaterial kommer du förmodligen också att bli dömd för förskingring. Troligtvis kommer du bli dömd till villkorlig dom eftersom du inte är straffad tidigare och det inte verkar röra sig om ett särskilt stort värde (cirka 1000 kr). Att du på grund av brottet blivit av med jobbet är också en förmildrande omständighet som talar för villkorlig dom. Man kan säga att det till viss del ses som ett straff i sig att ha blivit av med jobbet. Villkorlig dom innebär att det inte händer någonting just i samband med den här domen. Dock kommer den tas i beaktande om du skulle göra något mer brottsligt och då är risken större att du får ett "riktigt" straff.

Dina studier kommer inte att påverkas, i alla fall inte formellt. Du kan inte bli avstängd från utbildningen eller något sånt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare