Vad händer om hyresgästen kvarlämnar egendom i lägenheten?

Jag hyrde ut mitt garage som förråd ett år till ett företag under tiden och efter att de byggde min pool. Men de har, trots påminnelser, inte hämtat sakerna - flera gg har de sagt att de ska komma, senast för två veckor sedan, och nu har det gått över ett år. Årshyran var 3500kr*12 och står angiven i deras faktura som ett prisavdrag på arbetet med poolen. Har jag rätt att A: kräva dem på yttligare hyra? B: slänga sakerna? De är sura på mig för poolen blev inte klar trots att vi betalt i förväg och eftersom de inte tyckte dig ha tid att göra arbetet så anlitade jag annan firma och anmälde dem till ARN som gav oss delvis rätt - företaget rekommenderades betala 15.000kr men det har de inte gjort. ARN tyckte inte jag hade argumenterat nog för att kräva hyra, vet inte vad jag missade…

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är jordabalken (JB).

Vad händer om hyresgästen kvarlämnat egendom?

Kvarlämnad egendom som tillhör hyresgäst som lämnat lägenheten kan tillfalla hyresvärden om vissa förutsättningar uppfylls. Först och främst måste egendomen tillhöra hyresgästen. Därutöver måste vissa tidsfrister ha gått ut. Har hyresvärden uppmanat hyresgästen att avhämta egendomen gäller en frist på tre månader från tidpunkten för uppmaningen. Har ingen uppmaning gjorts gäller att egendomen tillfaller hyresvärden efter sex månader från det att hyresgästen lämnade lägenheten (12 kap. 27 § JB). Beskrivningen gäller inte värdelösa föremål.

Begreppet “lägenhet” i lagens mening är bredare än det vi använder dagligdags och omfattar även till exempel lokaler. Begreppet omfattar således din situation.

Vad gäller i ditt fall?

I ditt fall uppfattar jag det som att företaget lämnat garaget för ett år sedan och vid tidpunkten kvarlämnat egendom som tillhörde företaget. Eftersom att du uppmanat företaget att avhämta egendomen aktualiseras fristen på tre månader. Det innebär att egendomen inte tillfaller dig förens tre månader passerat från det att du senast uppmanade företaget att avhämta egendomen (utifrån det du skriver, för två veckor sedan). Innan fristen har passerat har du inte rätt att slänga eller flytta egendomen i fråga. Istället har du en viss vårdplikt av egendomen, vilket innebär att du ska skydda egendom från t.ex. skada. Uppstår det kostnader för att uppfyllda din vårdplikt har du rätt till ersättning för det.

Om den kvarlämnade egendomen i ert garage orsakat en ekonomisk skada torde hyresgästen som utgångspunkt vara skyldig att ersätta den. En ekonomisk skada kan t.ex. vara förlorad hyresinkomst.

Avslutande ord

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan genom någon av våra betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Jag finns tillgänglig på klara.lindblom@lawline.se. Där får du mer än gärna kontakta mig ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Avslutningsvis hoppas jag att du känner dig tillfredsställd med min förklaring av situationen.

Mvh,

Klara LindblomRådgivare